Často nyní vídám dotazy na aktivity do prvních hodin matematiky v 1. třídě, tak zde nabízím nějaké náměty, které mám vyzkoušené ve svých hodinách. Ne všechny aktivity jsou mnou vymyšlené! Mnoho z nich jsem získala na různých školeních nebo od kolegů/kolegyň sdílejících je na FB. Pokud budu vědět zdroj, napíšu, pokud ne, bohužel. V žádném případě si žádné aktivity nepřivlastňuji. Jen nabízím to, co se mi v praxi osvědčilo.
1. BARVY
1.1 Najdi barvu
Barvy jsou vděčné téma a dá se s nimi hrát spousta her. Úplně nejjednodušší klasika a přitom krásně efektivní je, že děti se rozprostřou po třídě a Vy řeknete barvu. Děti musí najít jakýkoli předmět dané barvy a toho předmětu se dotknout nebo ho případně zvednout nad hlavu. Pokud to budete chtít ztížit, můžete stanovit pravidlo, že u každého předmětu může být vždy pouze jedno dítě. Takže když už se někdo něčeho dotkne, je to obsazené a ostatní musí hledat něco jiného. V pestrobarevné třídě plné barevných penálů, lahví na vodu či aktovek to není žádný problém.
1.2 Plácaná (mouchy)
Další klasika. Děti ve dvojici na lavicích mají kartičky s barvami - stačí nastříhané zalaminované barevné papíry (jedna sada barev do dvojice). Ideální velikost tak tipuji na 10x10cm.
Děti mají plácačky na mouchy, vy řeknete barvu a děti ji musí co nejrychleji připlácnout - dříve než jejich protihráč. Můžou sbírat body, nemusí.
Ilustrační foto: Stačí jen místo i/y dát barvy...
1.3 Ukaž barvu
Se stejnými kartičkami - tentokrát sada barev pro každého. Děti jednoduše zvedají barvu nad hlavu. I toto je činnost, která děti baví a když se udělá jednou za čas a netrvá moc dlouho, je efektivní.
2. PRAVOLEVÁ ORIENTACE, ORIENTACE V PROSTORU
Na pravolevou orientaci existuje spousta pracovních listů a i v učebnicích matematiky a pracovních sešitech jí je věnováno několik stránek.
Nejčastěji tak s dětmi prohlížíte obrázek a děti ukazují/říkají, co vidí vlevo, co vpravo, co uprostřed, nahoře, dole atpod....
U této aktivity děti příliš dlouho pozornost neudrží, chce to opravdu jen chviličku.
Obměnit to můžete tak, že děti dostanou pár obrázků (třeba pejska, míč, kolo, vázu... to je úplně jedno) a ty budou podle Vašich instrukcí lepit na papír. Krásně tak ještě tuto aktivitu spojíte se stříháním a lepením, ovšem zabere to víc času...
Pokud budete chtít, přidáte ještě vybarvování - podle Vašich instrukcí děti vybarví daný obrázek. Třeba kolo vybarvi červeně, míč žlutě. Vše toto pak můžete v pozdějším období použít s psanými instrukcemi a děti místo toho, aby plnily tyto úkoly podle Vašich ústních instrukcí, je budou plnit podle toho, co si přečtou - krásné čtení s porozuměním...
Další, co mě napadá, je procházení bludištěm nebo nějakou cestou s rozcestími. Všechny děti dostanou stejný list s cestičkami a vyznačený start. Podle Vašeho diktátu všichni vyrazí (prstem/figurkou, autíčkem...). Na každém rozcestí se budou muset zastavit a čekat, kam je pošlete. Doprava, doleva, rovně... Podle toho, kam dorazí, poznáte, jestli děti Vaše instrukce plnily správně.
Můžete si cesty nakreslit nebo využít ty, které jsem vyrobila já. Buď si můžete zvolit jednodušší variantu, obtížnější nebo si je pořídit oběza výhodnější cenu.
2.1 Had
Pokud máte ve škole prostor třeba na chodbě nebo pokud můžete kdykoli vyrazit ven na hřiště nebo na bezpečný prostor před školu, stačí udělat hada (děti se drží za ramena nebo za dlouhý provaz) a podle vašich instrukcí jdou rovně, doprava, doleva atd. Vyšší level je jít se zavázanýma očima, ovšem to už je na odvaze každého z Vás, jestli by si troufnul. Pokud ale máte velký prostor, děti by se držely dlouhého, tedy volného lana a měly mezi sebou dostatečné rozestupy, já osobně v tom nevidím problém.
2.2 Z vody, do vody
Klasická hra, kterou jsem s dětmi hodně hrála a různě ji obměňovala podle potřeb na dané téma. U pravolevé orientace bych to viděla tak, že děti stojí v zástupu s dostatečnými rozestupy a Vy místo z vody a do vody říkáte doprava, doleva. Jasně, můžete namítat, že ten vepředu to má nejtěžší a že všichni to budou dělat podle něj. Stačí ale, aby to udělal párkrát špatně a ostatní si to příště rozmyslí a také toho vepředu můžete obměňovat. Nebo opět všechny děti mohou mít zavázané oči. Pak není vůbec co řešit.
3. POČÍTÁNÍ DO DESETI
3.1 Indiáni
Na trénování počítání do deseti je hezká pohybová básnička, která stoprocentně má autora a když ho najdu nebo mi ho dáte vědět, hned ho doplním. Úplně vidím tu publikaci, kde je popsaná, ale bohužel ji nikde po ruce nemám, abych mohla citovat.
3.2 Šaty s knoflíky
Tak zde napsat zdroj můžu - tuto aktivitu mám od své kolegyně Aleny - uvádějící učitelky, která mi v mé první první třídě na začátku hodně pomohla. I mi darovala ty knoflíky. Tehdy si děti šaty vyrobily v pracovních činnostech a různě si je vyzdobily. Potom v matematice na ně přikládaly knoflíky podle diktátu.
V posledních letech jsem měla šaty nakopírované a děti už jen přikládaly knoflíky.
Pokud Vy knoflíky nemáte, můžete si stáhnout šablonu papírových, zalaminovat a nastříhat. Součástí jsou také již připravené šaty, které si můžete zalaminovat a nebo je děti také nejdřív mohou vybarvit/vyzdobit. Toť vše na Vás.
Jak vidíte, stačí mít dostatečné množství kolíčků a děti přidávají ostny podle čísel, které na dinosaurech jsou. Když si toto téma hodíte do googlu, najdete ještě všemožné obměny a jiné šablony.
Dinosauři se dají využít v mnoha dalších aktivitách - já je třeba využila na trénování rozkladů čísel.
3.3 Stavby
Zde děti kombinují jak počítání, tak už jistou prostorovou orientaci. Úplně původně jsem je kreslila rukou na lístečky. Potom jsem je udělala na PC a vytiskla na list A3, nyní mám konečnou verzi vytvořenou na PC a vytištěnou profi tiskárnou na kartičky. Více zde: https://youtu.be/c5KOhBMMOBE
3.3 Větší x menší a další aktivity s kartičkami obrázků
Zde děkuji za inspiraci Veselé chaloupce, která mě na další aktivity s těmito kartičkami přivedla svou aktivitou s razítky, kterou sdílela na svém FB před dvěma lety.
Další aktivity popisuji v tomto příspěvku. Ještě mě napadá plácaná viz výše. Rozdáte kartičky 1 - 10 do dvojice na lavici, řeknete číslo a děti se snaží co nejrychleji plácnout na ten správný obrázek.
Nebo hra ala Cink - alespoň tuším, že se tak hraje. Akorát to chce zvoneček do každé dvojice. Děti otáčí dvě karty a pokud otočí shodný počet, vyhrává je ten, kdo jako první cinkne na zvoneček. Je to tak? Pokud ne, i tak se to dá ale hrát... :)
Dále se dá hrát tak (podle počtu dětí), že každému z dětí přilepíte na záda jeden obrázek. Pokud máte 20 dětí, je to ideál, ale kdo z nás to má, co?
Pro 20 dětí vezmete dva druhy zvířátek s různým počtem a děti budou utvářet dvojice podle toho, co mají na zádech. Fígl je v tom, že jim musí pomoct někdo třetí, kdo zvířátka na zádech spočítá a najde mu toho druhého se stejným počtem. Druhý fígl je v tom, že děti u této aktivity NEMLUVÍ!!!! Vše dělají pouze gesty. Ani žádné zvuky nevydávají.
Pokud máte více dětí nebo lichý počet, stačí to vyřešit dalším zvířátkem a některé děti tak vytvoří dvojice a některé trojice. Tyhle typy aktivit jsou fajn. Hraju je vlastně se vším možným. Hráli jsme tak třeba zvířecí rodiny. Tak si jen místo toho představte karty s určitými počty zvířátek.
Trénování rozkladů dětem pomůže v pamětném počítání. Úplně nejjednodušeji jsem rozklady trénovala tak, že jsem dětem zalaminovala rozkladový diagram nebo jak to nazvat. Nadiktovala jsem jim, co si doplní do horního políčka a zbylá dvě čísla (sčítance) doplnily samy. A nebo jsem jim nadiktovala ještě jedno číslo (sčítance) a děti musely doplnit jen to druhé. Psaly stíratelnými fixami na tabulku.
Tabulka ke stažení zde a tady si zase ještě můžete stáhnout pracovní listy na trénování rozkladů.
4.2 Sněhuláci
S rozklady desítky jsme začínali v zimě, proto sněhuláci. S nimi jsem se také inspirovala na nějakých amerických stránkách, ale podle svých potřeb jsem si je vytvořila sama.
Mám k dispozici jak pracovní listy, které můžou sloužit k procvičování, jako DÚ nebo testy, tak karty, které můžete zalaminovat a děti si třeba vezmou 5 z nich, vyplní a Vy zkontrolujete. Nebo třeba soused a pak Vy...
5. SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 10
5.1 Lotto a domino
Na sčítání a odčítání toho existuje opravdu mnoho. Záleží na tom, jaký máte styl výuky, co považujete za efektivní atp. Já měla (a stále mám) ráda práci na koberci. Když jsou děti hotové s PS, PL nebo s čímkoli jiným v lavici, jdou na koberec a tam mají další práci.
Mohly si tak skládat lotto a nebo hrát domino. Domino mohly hrát podle pravidel - k tomu jsem měla vytvořených pět barevných variant - červená, zelená, modrá,žlutá a oranžová. Kartičky se tak nesmíchaly s jinou skupinkou. Děti hrály většinou po 4. Nebo si jednoduše skládaly obrázky podle fantazie, zároveň ale také počítaly. Kontrola je v tomto případě pouze na Vás.
Jak pracovat s lottem se můžete podívat v tomto videu.
5.2 Flashcards
Tyto karty jsem hojně využívala na koberci. Jejich výhodou jsou správné výsledky na druhé straně. Děti si tak, jestli počítaly správně, mohou zkontrolovat samy. Většinou jsem dělala tak, že jsem na koberec rozhodila výsledky, děti si je srovnaly od 0 po 10 a pak k nim pod ně přiřazovaly všechny výsledky se správným výsledkem. Po nějaké době nebo když roztřídily všechny karty, dostaly pokyn, aby výsledky zkontrolovaly. Samy se pak podívaly, v čem (pokud) měly chybu.
Zároveň s nimi můžete pracovat i jinak. Děti si mohou 5 - 10 karet vylosovat, vezmou si tabulku, přepíšou příklady, vypočítají a pak zkontrolují výsledky. Nebo příklady přepisovat nemusí. Stačí si je vyskládat na lavici a vedle na tabulku napíšou ve stejném pořadí výsledky. Pak karty otočí a výsledky s tím, co mají napsané na tabulce, zkontrolují.
Můžou si zadávat příklady ve dvojicích a sbírat karty, u kterých řeknou správný výsledek. Mají je třeba uprostřed lavice příkladem nahoru. Na střídačku vezmou příklad, řeknou výsledek, otočí, zkontrolují. Mají-li správně, dají si na svou hromádku, nemají-li správně, vrátí dospod balíčku. Vyhrává ten, kdo má na konci víc karet.
Vymyslet se toho dá hafo...
Pozor, je nutné si podle Vaší tiskárny navolit vhodný tisk, aby pasovala přední strana s tou zadní. Je nutné to nejdřív vyzkoušet a teprve potom tisknout vše. Každá tiskárna tiskne jinak - nám třeba tiskla vzhůru nohama. Všechny materiály se ale vyrábějí takto a je na Vás, abyste věděli, jak je vytiskne Vaše tiskárna.
5.3 Matkódy
Moje oblíbená běhavka přizpůsobená na matematiku. Nebo něco na ten způsob.
Po chodbě nebo třídě vyvěsíte tyto karty. Děti si najdou kartu s nápisem start a vypočítají příklad, který na ní je. Zjistí výsledek a hledají kartu, na které je napsaný daný výsledek. Zároveň je na ní napsané písmenko, které si zapíší do tabulky/ na papír. Vypočítají další příklad, hledají kartu s vypočítaným výsledkem a když ji najdou, zase zaznamenají písmenko, které na ní je. Takto pokračují až ke kartě s nápisem cíl. Na ní už nemají příklad, ale mají na ní poslední písmenko. Pokud správně počítaly, vyšlo jim srozumitelné slovo.
Karty mají buď slovo v jednotném čísle nebo množném, aby děti musely dokončit všechny příklady a nedomýšlely si podle sebe.
Na výběr máte z deseti zvířátek a již připravených slov (buď jednotlivě nebo jakovýhodnější sadu) nebo si můžete pořídit sadu obrázků pouze s příklady a kódy (slova, písmena, cokoli) si můžete doplňovat podle svého.
5.4 Měla babka
Je aktivita na začátek hodiny, kdy se chcete trochu rozcvičit a procvičit v počítání a ještě si k tomu zazpívat.
Myslím, že i pro ty z Vás, kteří podle metody prof. Hejného neučíte, mohou být tyto aktivity zpestřením v hodinách matematiky.
6.1 Zvířátka dědy Lesoně
Jak některé aktivity úplně moje oblíbené nejsou (např. autobusy), Zvířátka dědy Lesoně miluju a mají je rády i děti.
Je to luxusní příprava na řešení rovnic, aniž by o tom děti měly páru. V první třídě prostě jen řeší, kdo je silnější a kdo slabší a pomocí jakého zvířátka týmy své síly vyrovnají.
K tomu, abyste se zvířátky mohli pracovat, potřebujete pouze znát jejich hodnoty.
Velmi rychle i děti přijdou na to, že myš se rovná 1, kočka 2, husa 3 atd.
K tomu slouží tento přehled. Jsou to ještě staré značky, které byly publikované v učebnicích Fraus. Akorát kůň mi přijde smysluplnější ten nový - jako podkova a neplete se tolik s krávou, takže toho jsem udělala v obou verzích. Upřímně netuším, jestli v nějakých nových vydáních ty značky změnily na ty, které teď má H-Mat, ale tak nějak pokud byste to brali jako zpestření a neměli to v učebnici, je to ve finále úplně jedno.
Na procvičování pak slouží tyto kartičky, které doporučuji zmenšit - jsou připravené na A4, ale když necháte vytisknout více listů na jednu stránku, nic s tím nezkazíte. Naopak. Děti si budou moci kartičku nalepit do sešitu a vyplnit (jedna kartička se šesti příklady je ideální množství), nebo Vy je zalaminujete a děti si z koberce mohou jakoukoli vzít, vyplnit a zkontrolovat s výsledky na druhé straně.
Příklady se na kartách stupňují od jednodušších po obtížnější. Poslední karty jsou pro zdatné počtáře nebo už druháky.
Pozor, opět je nutné si podle Vaší tiskárny navolit vhodný tisk, aby pasovala přední strana s tou zadní. Je nutné to nejdřív vyzkoušet a teprve potom tisknout vše. Každá tiskárna tiskne jinak - nám třeba tiskla vzhůru nohama. Všechny materiály se ale vyrábějí takto a je na Vás, abyste věděli, jak je vytiskne Vaše tiskárna.
Ještě chystám jednu takovou sadu, kde již znaménka nerovnosti budou vyplněné, naopak ale budou chybět na levé nebo pravé straně nějaká zvířátka a děti je tam budou muset dokreslovat. To je ale zatím plán do budoucna.
6.2 Krokování
Krokování je další metoda, která je moc fajn. Je to vlastně počítání po jedné. Děti si tak uvědomí princip sčítání a odčítání a než to začnou vidět, aniž by musely počítat po jedné, velmi jim to při početních operacích pomáhá. Stejně jako prsty.
I Piráti jsou naprosto ideální k procvičování sčítání a odčítání po jedné. Je to skvělá hra pro dva, která ale může sloužit i jako krokovadlo. Tuto hru jsem objevila v jednom svém šanonu okopírovanou od někoho z kolegů. Netušila jsem zdroj, ale ten mi sdělila jedna má kamarádka, tak ho můžu napsat. Je to z knihy Škola? V pohodě! Od Tomáše Kotena.
Já ji ale zase trochu předělala a zatraktivněla pro dětské oko, aby byla poutavější. Hrála jsem ji se svým tehdy pětiletým synovcem a moc se mu líbila. A taky ji krásně zvládal.
V tomto článku najdete nejzákladnější tipy, které mi usnadnily výuku v první třídě. Hodně jednotlivých tipů jsem sdílela na svém FB, ale na něm je pak po nějaké době obtížné je hledat. Zde je najdete na jednom místě.
Tento článek možná bude budit vášně a ne každý s ním bude souhlasit. Nepíši v něm žádné vědecky prokázané závěry, pouze si dovoluji napsat svůj názor na tvoření pravidel, který jsem si utvořila během své praxe. Uvědomuji si, že mě za to někdo může odsoudit a považovat mě za děsnou furii a semetriku, autoritářku a já nevím co všechno, ale věřte, že to se mnou není tak špatné a děti u mě mají svobody a možností volby dost.. :)
V první třídě jsem pracovala s několika druhy písmenek, se kterými se daly vymyslet zajímavé aktivity, případně prostě jednoduše sloužila k lepšímu zapamatování a osvojování jak čtení, tak psaní, což taky není k zahození.
Ve FB skupině pro první třídu jsem zaznamenala poptávku po bodech na první třídní schůzku s rodiči. Nemám univerzální návod, ale můžu se podělit s těmi svými a třeba s z nich něco někdo vezme. Dost také řeknou o mém stylu učení. Ten samozřejmě také není pro každého. Ale tak co, nabízím, nevnucuju. :)
O začátku roku jsem napsala již několik článků. Abyste je ale nemuseli hledat a aby Vám třeba nějaký neunikl, vložím vše do jednoho. Do tohoto. A ještě něco přidám. :)
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříhaná. Pokud děti správně počítají, vyjde jim daný obrázek. Sada obsahuje 25 karet s příklady a 25 karet s výsledky a obrázky na rozstříhání.
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříhaná. Pokud děti správně počítají, vyjde jim daný obrázek. Sada obsahuje 25 karet s příklady a 25 karet s výsledky a obrázky na rozstříhání.
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříhaná. Pokud děti správně počítají, vyjde jim daný obrázek. Sada obsahuje 25 karet s příklady a 25 karet s výsledky a obrázky na rozstříhání.
Klasická hra, kterou můžete různě obměňovat a hrát ji podle vlastních pravidel. My ji například s dětmi hrajeme ve skupinkách maximálně po pěti. Každé z dětí si vylosuje 15 kartiček. Zbytek leží uprostřed na hromádce, ze které vyložíme první kartu.
Klasická hra, kterou můžete různě obměňovat a hrát ji podle vlastních pravidel. My ji například s dětmi hrajeme ve skupinkách maximálně po pěti. Každé z dětí si vylosuje 15 kartiček. Zbytek leží uprostřed na hromádce, ze které vyložíme první kartu.
Klasická hra, kterou můžete různě obměňovat a hrát ji podle vlastních pravidel.
My ji například s dětmi hrajeme ve skupinkách maximálně po pěti. Každé z dětí si vylosuje 15 kartiček. Zbytek leží uprostřed na hromádce, ze které vyložíme první kartu.
Sada obsahuje 32 karet o velikosti formátu A6 k procvičování staveb podle metody prof. Hejného. Karty jsou očíslované, děti si tak vědí, jaké karty již stavěly. Každá karta v sadě má originální vzor, žádný se neopakuje.
Vhodné pořídit více sad - děti mohou dostat jednu sadu do skupinky a tvořit společně.
Velmi pohodová aktivita, která děti hodně baví a rozvíjí.
Sada obsahuje 32 karet o velikosti formátu A6 k procvičování staveb podle metody prof. Hejného. Karty jsou očíslované, děti si tak vědí, jaké karty již stavěly. Každá karta v sadě má originální vzor, žádný se neopakuje.
Vhodné pořídit více sad - děti mohou dostat jednu sadu do skupinky a tvořit společně.
Velmi pohodová aktivita, která děti hodně baví a rozvíjí.
Sada obsahuje 32 karet o velikosti formátu A6 k procvičování staveb podle metody prof. Hejného. Karty jsou očíslované, děti si tak vědí, jaké karty již stavěly. Každá karta v sadě má originální vzor, žádný se neopakuje.
Vhodné pořídit více sad - děti mohou dostat jednu sadu do skupinky a tvořit společně.
Velmi pohodová aktivita, která děti hodně baví a rozvíjí.
Sada obsahuje 4 x 32 karet o velikosti formátu A6 k procvičování staveb podle metody prof. Hejného. Karty jsou očíslované, děti si tak vědí, jaké karty již stavěly. Každá karta v sadě má originální vzor, žádný se neopakuje.
Vhodné pořídit více sad - děti mohou dostat jednu sadu do skupinky a tvořit společně.
Velmi pohodová aktivita, která děti hodně baví a rozvíjí.
Sada obsahuje 32 karet o velikosti formátu A6 k procvičování staveb podle metody prof. Hejného. Karty jsou očíslované, děti si tak vědí, jaké karty již stavěly. Každá karta v sadě má originální vzor, žádný se neopakuje. Vhodné pořídit více sad - děti mohou dostat jednu sadu do skupinky a tvořit společně. Velmi pohodová aktivita, která děti hodně baví a rozvíjí.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje 11 karet A4 s příklady na +/- do 10, které na sebe navazují a při správném počítání děti vytvoří slovo - matematický kód.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje 11 karet A4 s příklady na +/- do 10, které na sebe navazují a při správném počítání děti vytvoří slovo - matematický kód.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje 11 karet A4 s příklady na +/- do 10, které na sebe navazují a při správném počítání děti vytvoří slovo - matematický kód.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje 11 karet A4 s příklady na +/- do 10, které na sebe navazují a při správném počítání děti vytvoří slovo - matematický kód.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje 11 karet A4 s příklady na +/- do 10, které na sebe navazují a při správném počítání děti vytvoří slovo - matematický kód.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje10 x 11 karet A4 s příklady na +/- do 10, které na sebe navazují a při správném počítání děti vytvoří slovo - matematický kód.
PDF ke stažení. Soubor je připraven ve formátu A3 a má 19 stran. Sice starší značky, jak tak koukám, ale pokud používáte učebnici od nakladatelství Fraus, měly by tam stále tyto značky být. Soubor obsahuje jak přehled jednotlivých zvířátek a jejich značky, tak pak vztahy mezi nimi.
PDF ke stažení. Soubor je připraven ve formátu A4, ale není problém vytisknout více karet na jednu stránku a tím je zmenšit. K dispozici je 25 karet se šesti příklady na jedné kartě. Z druhé strany je možné vytisknout správné řešení. Celkem má tedy 50 stran.
PDF ke stažení. Soubor je připraven ve formátu A4, ale není problém vytisknout více karet na jednu stránku a tím je zmenšit. K dispozici je 25 karet se šesti příklady na jedné kartě. Z druhé strany je možné vytisknout správné řešení. Celkem má tedy 50 stran.
PDF ke stažení. Soubor má 13 listů. Obsahuje několik cest viz galerie obrázků, na kterých můžete s dětmi zkoušet pravolevou orientaci. Jednoduše děti navádíte kudy mají jít, a to pokyny vpravo, vlevo, rovně...
PDF ke stažení. Soubor má 13 listů. Obsahuje několik cest viz galerie obrázků, na kterých můžete s dětmi zkoušet pravolevou orientaci. Jednoduše děti navádíte kudy mají jít, a to pokyny vpravo, vlevo, rovně...
PDF ke stažení. Soubor má 16 listů. Obsahuje několik cest viz galerie obrázků, na kterých můžete s dětmi zkoušet pravolevou orientaci. Jednoduše děti navádíte kudy mají jít, a to pokyny vpravo, vlevo, rovně...