Pravidla třídy
Tento článek možná bude budit vášně a ne každý s ním bude souhlasit. Nepíši v něm žádné vědecky prokázané závěry, pouze si dovoluji napsat svůj názor na tvoření pravidel, který jsem si utvořila během své praxe. Uvědomuji si, že mě za to někdo může odsoudit a považovat mě za děsnou furii a semetriku, autoritářku a já nevím co všechno, ale věřte, že to se mnou není tak špatné a děti u mě mají svobody a možností volby dost.. :)
Samozřejmě, že jsem začínala jako každý jiný. Zjistila jsem si (nebo jsem možná dokonce byla proškolena), jaká pravidla jsou daná pro tvorbu pravidel...
1. pravidlo pro tvoření pravidel: NE "pravidlům" s NE... ;)
Jednoznačně souhlasím s tím, že pravidla by měla obsahovat pouze kladné/pozitivní věty, tj. věty by neměly v žádném případě obsahovat zápory.
Takže např. nevykřikujeme, nemluvíme s plnou pusou, neběháme, neubližujeme si, ne....cokoli.... jsou jako pravidla k ničemu. Nejsou to pravidla, jsou to zákazy a my ve třídě netvoříme zákazy, nýbrž pravidla.
Co dál?
2. Pravidel by nemělo být více než 10
Nejlepší množství pravidel je údajně 5 - 10, aby si je děti snadno zapamatovaly všechna. Tento počet jsem získala ze školení a z různých článků, ovšem zdroj Vám úplně nenapíšu. Tak nějak jsem vypozorovala, že zkrátka ti, co se pasují na odborníky na tvoření pravidel zmiňují max. těch 10 pravidel. A ono to zní logicky.
Pravidel můžeme vytvořit desítky a čím víc jich bude, tím méně si je děti budou pamatovat a myslet si na ně. Vždycky bude nějaké, které z toho množství prostě zapomenou a Vy se nebudete moct divit. Nemůže jich být moc.
Ovšem i když s tímto počtem souhlasím, já ve finále toto pravidlo nedodržuji. Mám víc pravidel než 10. Brzy vysvětlím proč a jaká to jsou.
A do třetice všeho dobrého:
3. Pravidla tvoříme s dětmi, respektive pravidla si vytvářejí samy děti, my je pouze korigujeme
A zde už nastává můj rozpor, který ve mně za tu dobu, co učím, velmi vzrostl...
Samozřejmě, že na začátku jsem to přesně takhle s dětmi dělala. Nechala jsem je, aby ve skupinkách formou brainstormingu vytvořily pravidla a ta přednesly ostatním skupinkám. Potom jsme o nich hlasovali a všichni do jednoho se na těch vybraných shodli a zpečetili to svým podpisem.
O tom, že nemají používat zápory byli všichni před začátkem aktivity několikrát informovaní, dali jsme si pár příkladů, co ano, co ne, jak ty věty se zápory přeformulovat. Všichni pochopili, takže hurá do toho, skupinky začaly tvořit...
Jenže.... Samozřejmě, že velká část pravidel zápory stejně měla. A kdo je tedy přeformulovával do pravidel? Ano, já... Velká část pravidel také byla velmi konkrétních, takže kdybychom vybrali všechna, budeme jich mít 30. :D Je přeci spousta věcí, které musíme dodržovat, a ve škole obzvlášť. Proto jsme pak museli hodně času věnovat pospojování podobných pravidel do jednoho celku, ten nějak pojmenovat a vytvořit z nich jedno obecnější pravidlo.
Žádná sranda a pro děti celkem nuda. Obzvlášť když toto podstupují každý rok...
A představte si takhle tvořit pravidla s prvňáky. To můžete pouze ústně. Děti jsou ze všeho vyjukané, školní návyky teprve budou získávat, pozornost dlouho nevydrží a Vy po nich budete chtít tvořit pravidla. Ano, stopro už znají pravidla ze školky, takže (v lepším případě) vlastně budou opakovat to, co už znají. Možná tak uslyšíte pusinkové pravidlo a srdíčkové pravidlo atpod. Když je od nich budete chtít vysvětlit, ne všichni to ale zvládnou.
Ve vyšších ročnících Vám zase děti (opět v lepším případě) budou opakovat naučená pravidla z předchozího roku. Protože přece na začátku každého roku se musí se třídou vytvořit pravidla. Třída sama si musí vytvořit pravidla. Pokud nemá pravidla nebo pokud jim je vytvoří paní učitelka nebo pan učitel, nemůže to fungovat. Musí vědět, že se na nich podílí i oni a také je musí odsouhlasit. (V horším případě si žádná pravidla z minulého roku pamatovat nebudou a opět budou říkat zákazy. Fakt!)
A tady já osobně začínám narážet. A proto tady asi zase naopak někteří z Vás začnou skřípat zuby, pokud budete pokračovat ve čtení... :) Jen doufám, že se k tomuto článku nedostanou někteří nejmenovaní pokrokoví FB komentátoři učitelských praktik, jež si pak berou s velkým zděšením do úst a s velkým pohoršením je na FB kritizují. Jim to, prosím, nesdílejte. :D
Protože nejenže jsem přesvědčená o tom, že byť k sobě s dětmi máme vždycky velmi blízko a máme spolu pohodový a velmi přátelský vztah, nejsem s nimi rovnocenná a mám právo (zodpovědnost) pravidla ve své třídě určovat já, jakožto dospělák, který za ně nese enormní zodpovědnost. Ale dokonce čím dál tím víc docházím k závěru, že takováhle tvorba pravidel je naprostá ztráta času a naprosto se míjí účinkem.
Ano, když jsem měla v Bruselu hned od druhého dne do půl čtvrté, uvítala jsem tuto aktivitu jako něco, co děti zabaví a čím to do těch půl čtvrté přečkáme (první dny takto dlouhé jsou extrémně vyčerpávající jak pro děti, tak pro učitele), ale velmi rychle jsem tvorbu pravidel vyměnila za mnohem příjemnější a efektivnější činnosti....
Jsou totiž děti, které budou dodržovat jakákoli pravidla - ať si je vymyslí samy nebo jim je přednesu já a jsou děti, které nebudou dodržovat žádná, ani kdyby je vymyslely jako jediní ze třídy...
S dětmi je nutné o pravidlech mluvit, vysvětlovat je, snažit se jim ukázat důvody, proč ta pravidla ve třídě máme (dodržujeme) a k čemu nám jsou dobrá.
Ruku na srdce. Kdybychom si všichni porovnali svá pravidla třídy, která jsme vytvořili společně s dětmi, troufám si tvrdit, že se příliš lišit nebudou. Většina z nich bude stejná. Možná se trochu budou lišit formulace, ale smysl/význam bude stejný. Co tak asi můžeme vymyslet jiného?
A stejně. Pokud pravidla tvoříte s novou třídou, vždyť ji ještě neznáte. Možná nastane situace, kdy je budete muset pozměnit - nějaké pravidlo přidat, protože by Vás na začátku ani nenapadlo, že zrovna toto (ať je to cokoli) děti dodržovat nebudou...
Já osobně jsem postupem času vytvořila 4 základní pravidla a v nich jsem měla pár frází, které je vysvětlovaly.
Měli jsme Chodbová pravidla, Hodinová pravidla, Pořádková pravidla a Pravidla slušnosti. Mně osobně znějí celkem jasně i bez vysvětlování. Ale jasně, dětem je musíme vysvětlit. Opět - děti Vám mohou vysvětlit, jak je vnímají, co si pod nimi představují a Vy jim zase řeknete svůj pohled. Nebojím se, že byste se neshodli.
A taky se nebojím, že by s nimi někdo z dětí nesouhlasil nebo by řekl, že takové pravidlo je zbytečné dodržovat, že se bez něj ve třídě obejdete...
Pokud byste chtěli udělat nějaký kompromis, doporučuji Vám vytvořit 4 stanoviště. Na každé vložit velký arch papíru (plakát, flipchart) a tam napsat jeden z daných výrazů (chodbová pravidla, hodinová atd.). Děti budou mít nějaký čas napsat věty, které si pod tím představují - zase za daných pravidel - bez záporů. Po nějakém čase (buď ho pevně určíte, aby Vám to vyšlo tak, jak potřebujete nebo když už uvidíte, že děti neví a začínají rušit) vyhlásíte škatulata, batulata a skupinky se přesunou na další stanoviště. Stanoviště doporučuji očíslovat a děti přemisťovat po směru hodinových ručiček. Přečtou si vše, co tam zaznamenala předchozí skupinka a podle libosti mohou doplnit další věty, případně jakkoli (slušně) okomentovat ty, které tam již zapsané jsou. Takhle se skupinky vystřídají u všech plakátů a ke každému něco (snad) napíšou. Potom původní skupinka odprezentuje a může vzniknout diskuse a pak případné hlasování.
A přeci jen ještě jedno pravidlo bychom měli při tvorbě pravidel dodržet...
4. Pravidla by měla viset dětem neustále na očích
Ano, měla. Buď jsem je měla pověšená různě po třídě - Jednou jako budovu školy, do které vedly cestičky s pravidly nebo potom ve čtyřlístcích, protože jsme měli Čtyřlístek ( Pinďu, Fifinku, Bobíka a Myšpulína) jako průvodce. Jeden čas je také děti měly napsaná v hodnotící knížce na první stránce. Takže také kdykoli k nahlédnutí. Poslední roky jsem je upřímně nikde na zdech napsaná neměla, jen v té HK na první straně. Zase na druhou stranu jsme je každý pátek (to ostatně se všemi předchozími třídami taky) hodnotili v týdeníčku. Proto jsem je každý týden v pátek znovu opakovala, případě je vyjmenovávaly děti. Ale postupem času už prostě věděly, co znamenala chodbová pravidla, hodinová pravidla, pořádková pravidla a pravidla slušnosti, takže nebylo nutné se v tom tolik piplat. Pokud tedy nenastal nějaký problém. Ale o to jednodušeji se s nimi dalo pracovat.
No.... uvažte sami jak moc s Vámi článek rezonoval. Nikdo nemáme patent na rozum, ale zkrátka cítila jsem potřebu napsat trochu jiný pohled na tvorbu pravidel. Třeba to někoho uklidní. Přeci jen jsou (aspoň se mi zdá) na nás v tomto ohledu kladena docela velká očekávání.
Jestli nesouhlasíte, prosím, neukamenujte mě. Jestli jste měli v hloubi duše stejný pocit, akorát jste se ho báli připustit, tak vězte, že už jsme alespoň dva/dvě.. ;)
Zde je ukázka pravidel v hodnotící knížce. Nejdřív jsem měla třídní a školní pravidla (jak vidíte 10 a 5 ;) ), a pak jsem přešla na ty 4 skupiny pravidel viz druhý obrázek.
A ač toto nejsou vyloženě pravidla, tak si myslím, že s nimi úzce souvisí. Na doporučení paní psycholožky, když jsem měla dva nezralé prvňáčky, kterým by bylo lépe ve školce, jsem jim toto nalepila na lavici. Zalaminované, takže si mohli odškrtávat, co už udělali, než začali pracovat (ať na koberci nebo v lavici nebo cokoli jiného).
Jen na vysvětlení - v Bruselu jsme neměli žádné šatny. Děti přišly oblečené do třídy a tam se teprve přezouvaly a svlékaly. Háčky na bundy jsme měli připevněné na zdi buď uvnitř třídy nebo před... Šatny ani skříňky tam ale prostě na prvním stupni neexistují...)
Tags:
1. třída,
2. třída,
3. třída,
4. třída,
5. třída,
organizace výuky,
pravidla třídy
Related Articles
V tomto článku najdete nejzákladnější tipy, které mi usnadnily výuku v první třídě. Hodně jednotlivých tipů jsem sdílela na svém FB, ale na něm je pak po nějaké době obtížné je hledat. Zde je najdete na jednom místě.
Read More
V první třídě jsem pracovala s několika druhy písmenek, se kterými se daly vymyslet zajímavé aktivity, případně prostě jednoduše sloužila k lepšímu zapamatování a osvojování jak čtení, tak psaní, což taky není k zahození.
Read More
Často nyní vídám dotazy na aktivity do prvních hodin matematiky v 1. třídě, tak zde nabízím nějaké náměty, které mám vyzkoušené ve svých hodinách. Ne všechny aktivity jsou mnou vymyšlené! Mnoho z nich jsem získala na různých školeních nebo od kolegů/kolegyň sdílejících je na FB. Pokud budu vědět zdroj, napíšu, pokud ne, bohužel. V žádném případě si žádné aktivity nepřivlastňuji. Jen nabízím to, co se mi v praxi osvědčilo.
Read More
Nejoblíbenější
Jaký jste měli loňský školní rok? Pamatujete si, co jste dělali o přípravném týdnu? Jaké jste měli p..
Jaký jste měli loňský školní rok? Pamatujete si, co jste dělali o přípravném týdnu? Jaké jste měli p..
Udělejte radost své třídě a dejte ji najevo, jak rádi ji učíte... ;)Udělejte radost paní učitelce ne..
Udělejte radost své třídě a dejte ji najevo, jak rádi ji učíte... ;)Udělejte radost paní učitelce ne..
Udělejte radost své třídě a dejte ji najevo, jak rádi ji učíte... ;)Udělejte radost paní učitelce ne..
Udělejte radost své třídě a dejte ji najevo, jak rádi ji učíte... ;)Udělejte radost paní učitelce ne..
Udělejte radost své třídě a dejte ji najevo, jak rádi ji učíte... ;)Udělejte radost paní učitelce ne..
Taháky do kapsy jsou už out. Od teď jedině taháky na tašce. :)Dělejte osvětu tím, že budete nosit je..
Taháky do kapsy jsou už out. Od teď jedině taháky na tašce. :)Dělejte osvětu tím, že budete nosit je..
Taháky do kapsy jsou už out. Od teď jedině taháky na tašce. :)Dělejte osvětu tím, že budete nosit je..
Taháky do kapsy jsou už out. Od teď jedině taháky na tašce. :)Dělejte osvětu tím, že budete nosit je..
Taháky do kapsy jsou už out. Od teď jedině taháky na tašce. :)Dělejte osvětu tím, že budete nosit je..
Taháky do kapsy jsou už out. Od teď jedině taháky na tašce. :) Dělejte osvětu tím, že budete no..
Velmi známá a mezi dětmi i učiteli oblíbená karetní hra. Obsahuje 68 karet, takže každé z dětí dosta..
Velmi známá a mezi dětmi i učiteli oblíbená karetní hra. Obsahuje 54 karet, takže každé z dětí dosta..
Velmi známá a mezi dětmi i učiteli oblíbená karetní hra. Obsahuje 54 karet, takže každé z dětí dosta..
Akční karetní hra na procvičování čtení zlomků.
V této sadě najdete 55
karet s obrázky zlomků. N..
Akční karetní hra na procvičování vyjmenovaných slov. V této sadě najdete 100 karet se slovy s i/y p..
Bomba obsahuje jednu kostku s předponami s, z, vz a 360 kartiček s větami, případně se slovy n..
Bomba obsahuje jednu kostku s předponami s, z, vz a 360 kartiček s větami, případně se slovy n..
Bomba obsahuje jednu kostku s předponami s, z, vz a 360 kartiček s větami, případně se slovy n..
Bomba obsahuje jednu kostku s předponami s, z, vz a 360 kartiček s větami, případně se slovy n..
Bomba obsahuje jednu kostku s předponami s, z, vz a 360 kartiček s větami, případně se slovy n..
Bomba obsahuje 5 x 360 kartiček s větami, případně se slovy na procvičování předpon s, z, vz. (162 k..
Trhací blok se sloupečky na procvičování gramatických/pravopisných jevů 5. třídy ZŠ obsahuje 29 list..
Bomba obsahuje 360 kartiček s větami, případně se slovy na procvičování vyjmenovaných slov a jednu k..
Bomba obsahuje 360 kartiček s větami, případně se slovy na procvičování vyjmenovaných slov a jednu k..
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříh..
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříh..
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříh..
Klasická matematická aktivita pro jednotlivce či skupinky. Karta s příklady zůstane celá, nerozstříh..
Sada obsahuje 4 x 32 karet o velikosti formátu A6 k
procvičování staveb podle metody prof. Hejného...
Desková hra Piráti je ideální na procvičování sčítání a odčítání do 20. Zpočátku může sloužit jako k..
Desková hra Piráti je ideální na procvičování sčítání a odčítání do 20. Zpočátku může sloužit jako k..
V balíčku najdete 25 karet pro rozdělení do 5 skupinek po pěti. K dispozici jsou skupinky Méďové, Le..
K původní sadě 25 karet ještě 5 karet navíc - od každé skupinky jedna karta. Již ale bude stejný obr..
V balíčku najdete 5 rolí jak pro děvčata, tak pro chlapce, celkem tedy 10 karet. (Jedná se o ..
V balíčku najdete 4 x 5 rolí jak pro děvčata, tak pro chlapce, celkem tedy 40 karet. (Jedná se ..
V balíčku najdete 5 x 5 rolí jak pro děvčata, tak pro chlapce, celkem tedy 50 karet. (Jedná se ..
V balíčku najdete 6 x 5 rolí jak pro děvčata, tak pro chlapce, celkem tedy 60 karet. (Jedná se ..