Seznamovací aktivity
Za svou praxi jsem se musela seznamovat hodně. Nejen na začátku roku s novou třídou (nebylo u nás běžné vést si třídu od jedničky do pětky, max. jsme s jednou třídou mohli být 3 roky, často jsme zůstali ale jen dva nebo jeden...), ale také v průběhu roku při takzavaných Evropských hodinách.
Jednou za 3 týdny jsme dostali novou skupinu mixu dětí sice ze stejného ročníku, ale z různých tříd (en, es, el, fr, nl, de, cs sekce) a s nimi jsme pak po tři týdny pracovali na nějakém projektu. My se ale vždy nejdříve seznamovali, takže jsem musela mít přichystaných dost aktivit. (Mmch. bylo docela šílené zjistit, že třeba po 3/4 roce se děti v té skupině neznali jmény.... ale to je jiný příběh....)
1. AHOJ, AHOJ, AHOJ
Tato aktivita se mi osvědčila naprosto maximálně, protože hned při první možnosti se Vám většina dětí projeví přesně tak, jak se budou projevovat později. Některé děti se budou stydět, jiné se rozjedou absolutně bez rozpaků. No... sami budete vědět, co asi takové znamení značí... :D Ano, budou tam samozřejmě i stydlíni, kteří se rozjedou později, ale ti se dají většinou v klidu zvládnout. Jestli se Vám někdo při této aktivitě rozjede hned první den... No však uvidíte... :)
Stoupnete si s dětmi do kruhu. Vy začnete a tím vysvětlíte smysl této hry. Třikrát zavoláte (řeknete) ahoj, ahoj, ahoj a při tom pokaždé uděláte nějaký pohyb. Tak třeba 1. vyskočíte a zároveň tlesknete a při tom řeknete ahoj. 2. skočíte do bobku, dáte ruce na tváře a znovu řeknete při tom ahoj. 3. Stoupnete si, uděláte otočku, ukloníte se a znovu při tom řeknete ahoj. Ty pohyby a slova se říkají současně. Děti Vás bedlivě sledují a pak to po Vás zopakují i se slovy ahoj, ahoj, ahoj. (Vy jim pomáháte, podruhé to s nimi děláte taky, některé mají tendenci si to nepamatovat, i když pohyby volíte jednoduché. Vše se také odehrává v určitém rytmu).
Když toto provedete, pokračuje dítě po Vaší pravici. Také si vymyslí 3 pohyby, při kterých současně bude říkat ahoj, ahoj, ahoj. Takhle se vystřídá celá třída. Jako jde to i s 25 dětmi, ale chce to, aby to bylo svižné - krátké a rychlé pohyby, ale taky zároveň bezpečné.
Když máte toto úvodní kolo za sebou, už mnohdy vidíte, jak se děti projevovaly. Nedivila bych se, kdyby i mezi Vašimi dětmi byly takové, které se třeba budou fackovat nebo budou chtít dávat pěstí sousedovi (ano, měla jsem takových hodně) - toto jsem zakazovala. Žádné fyzické násilí. Když někdo chtěl dávat pěstí, řekla jsem, že buď to bude pohlazení nebo si musí vymyslet něco jiného. Ale opět... Vy už víte....
Po tomto úvodním kole přejdete na druhé - místo 3x ahoj, děti s pohyby budou říkat 3x své jméno a ostatní ho potom s těmi samými pohyby budou 3x opakovat.
Ano, může se stát, že budete mít někoho, kdo prostě ten stud nebo nějaký blok nepřekoná a nebude se chtít této aktivity zúčastnit. Rozhodně nenutit, ale nevynechat. Pohyby vymyslete za něj/ní, ale říkejte jeho/její jméno. Zdůrazněte, že se vůbec nic neděje a pak už to neřešte, jeďte dál a nepoukazujte na to.... Některé děti třeba jenom třikrát tlesknou. No a co? I to je v pořádku....
2. NABALOVÁNÍ
Zaručený způsob, jak si děti (i Vy) zapamatují jména ostatních spolužáků je tzv. nabalování.
Opět jste v kruhu - my vždy seděli na koberci.
Vy začnete a řeknete své jméno. Dítě po Vaší pravici Vaše jméno zopakuje a následně řekne své. Další po jeho pravici řekne Vaše jméno, dítěte po své levici a své.
Takže např. vedle sebe sedí: Hanka (paní učitelka), Honza, Pepík, Klára, Anička....
Začínáme: Hanka - Hanka, Honza - Hanka, Honza, Pepík - Hanka, Honza, Pepík, Klárka - Hanka, Honza, Pepík, Klárka, Anička.... atd.
Poslední to má nejtěžší, vždy jsme pak tleskali. Někdy to chtěly zkusit i jiné děti, které třeba byly na začátku - proč ne. Záleží, kolik dětí máte - čím víc dětí, tím snadněji pak pozornost klesá... Ale opět Vám to ukáže, kdo se dokáže soustředit a kdo si nepamatuje ani Vaše jméno... I tací se najdou... alespoň já opět tedy zažila...
3. JAKÝ, JAKÁ JSEM?
Tato hra je už pro starší děti a je nutné velmi zdůraznit, že je to JENOM HRA!!!! Musí být opravdu na Vašem uvážení, jestli do ní půjdete nebo ne. My ji hráli s páťáky a vždy v pohodě.
Smyslem této hry je se představit a k tomu přidat nějaké přídavné jméno. Žádnou jinou instrukci děti nedostanou. Musí přijít na princip volení přídavných jmen. Ten jim poodkrýváte Vy tím, že buď souhlasíte, že takoví jsou nebo ne.
Princip je jednoduchý. Přídavné jméno musí začít stejným písmenem jako jejich jméno. Já vždy začínala tím, že jsem hodná Hanka. Samozřejmě, že ten vedle mě řekl, že je hodný Honzík. Jo, Honzíku, ano, Ty jsi hodný. Pak ale přišel na řadu hodný Pepík a já musela říct, no bohužel Pepíku, sice normálně hodný určitě jsi, tak dneska bohužel, dneska nejsi. Klárka to zkusila taky, a i když je to vzorňačka největší, i ji jsem musela zklamat, že hodná není. Pak začnou vymýšlet svá slova. Někdo se třeba trefí, ale při dalším kole zjistíte, že to byla jen náhoda, že při dalším kole řekne něco, co na jeho písmeno nezačíná.
Vždy zdůrazňujte, že to je jen hra a že prostě jen musí v rámci té hry přijít na to, v čem spočívá...
Postupně děti začnou tušit. Budou tím tak radit ostatním. Ne tak, že jim to řeknou, ale že budou říkat správné odpovědi. I Vy můžete radit těm, kteří ještě netuší, že třeba Pepík řekne, že je zlobivý (to je samozřejmě reakce na to, že není hodný) a Vy mu řeknete něco jako třeba: " Ne ne, Pepíku, Ty nejsi v žádném případě zlobivý. Víš, co já si myslím? Že jsi poctivý Pepík.
4. VYTLESKÁVÁNÍ JMEN
Toto je taky dost obtížná aktivita, kterou doporučuji spíš pro starší. A třeba i v rámci hudebky.
Sedíte v kruhu tak, abyste mohli pleskat do stehen. Začnete v pomalém rytmu (pozor, děti mají tendenci neskutečně zrychlovat, je dobré mít metronom, jinak to budete muset ukočírovat Vy vaším tleskáním, pleskáním...)
Nejdřív jen začnete správný rytmus a děti se přidávají. Plesk, plesk (tj, 2x se plesknete do stehen), tlesk, tlesk (tj. 2x tlesknete). Toto pořád opakujete, dokud děti nenastolí stejný rytmus jako Vy.
Když už všichni mají chycený rytmus, začnete do toho říkat jména.
Na to plesk, plesk, řeknete pokaždé své jméno. Na to tlesk, tlesk jméno nějakého dítěte. To dítě musí okamžitě zareagovat a zase hned na další plesk, plesk, zopakuje 2x své jméno a na tlesk, tlesk, vyvolá někoho dalšího.
Takže např. : Hanka, Hanka, Pepík, Pepík - (Pepík reaguje a pokračuje) Pepík, Pepík, Anička, Anička - (Anička je vyvolaná a pokračuje dál) Anička, Anička - Honza, Honza...
Když si najednou nemohou vzpomenout, mohou získat čas tím, že znovu zopakují svá jména. Takže třeba: Anička, Anička - Anička, Anička (vyvolala samu sebe, tak pokračuje dál) Anička, Anička - Klárka, Klárka.
Na každé to jméno je jedno plesknutí nebo tlesknutí. Vždy své jméno říkáte při pleskání do stehen, jiného vyvoláváte při tleskání.
Některé děti mají problém, že se jim to spojuje se slabikami a tak na dvě plesknutí řeknou pouze jednou jméno - jednu slabiku na první plesknutí, druhou slabiku na druhé plesknutí. Je to o tréninku.
Pozor, i tato hra se Vám může slušně rozjet - děti budou schválně zrychlovat... Pak už je to na Vás, co s tím uděláte....
Správně by tato hra měla být na vypadávání - kdo zaspí nebo si nevzpomene na jméno, tak končí. Ale to pak celkem postrádá smysl, aby si děti zapamatovaly jména a taky o to víc začnou vyrušovat, když by měly hru jen sledovat... Takže vypadávání nedoporučuji, i když děti budou žadonit... :D
5. PRAVDA NEBO LEŽ
Tu jsem popisovala více zde: https://www.pancelkahanka.cz/tipy-do-vyuky/aktivitky-na-zacatek-skolniho-roku-pravda-nebo-lez
Principem této hry je, že o sobě napíšete 3 pravdy a jednu lež a ostatní musí přijít na to, co je ta lež, co není pravda. Tím se o Vás také něco dozví.
6. ZVÍDAVÝ REPORTÉR
I o této aktivitě jsem se více rozepsala - najdete ji zde: https://www.pancelkahanka.cz/tipy-do-vyuky/aktivitky-na-zacatek-skolniho-roku-zvidavy-reporter
Tags: seznamování, hry, organizace výuky, začátek školního roku