Ve FB skupině pro první třídu jsem zaznamenala poptávku po bodech na první třídní schůzku s rodiči. Nemám univerzální návod, ale můžu se podělit s těmi svými a třeba si z nich něco někdo vezme. Dost také řeknou o mém stylu učení, který samozřejmě také není pro každého. Ale tak co, nabízím, nevnucuju. :)
Když nic jiného, můžete trochu proniknout do chodu Evropské školy v Bruselu, ve které jsem tyto body pro třídní schůzky psala. Je však ještě dobré podotknout, že jsme na začátku každého roku dostávali tzv. Vademecum, ve kterém pro nás byly připraveny všechny důležité informace týkající se daného roku. Kalendář s akcemi (a prázdninami) :), koordinace, interní telefonní čísla pevných linek na kolegy, umístění jejich tříd, dozory, ale také právě body na třídní schůzky, které máme za úkol rodičům říct. Měli jsme tak body školní (povinné) a pak ty třídní - vlastní, které se mohly v každé třídě lišit.
Zkusím nějak zkombinovat dva poslední roky, tj. body do první třídy, které budou stěžejní, s body do pětky, do které jsem šla také jako nová učitelka.
V prvním ročníku jsme měli jen jednu třídu, v pětce byly dvě. Budu to psát většinou v přítomném čase, i když vše už je bohužel minulost.
1. Přivítání se a představení se
Tento bod je samozřejmost, ale i tak ho na list s body, který každý rodič najde před sebou na lavici a do kterého si může dopisovat poznámky, píšu. Body také sdílím na interaktivní tabuli.
S rodiči se přivítám a představím se. :)
U představování vždy ještě zmiňuji svou školní e-mailovou adresu, na kterou mi rodiče mohou psát.
Své telefonní číslo rodičům nedávám. Vy, kteří ho dáváte, ho zde také můžete zmínit. Doporučuji ale jasně nastavit pravidla pro jeho používání. Ne všichni rodiče respektují denní a noční dobu a někteří jsou opravdu schopni volat v 10 večer. Za mě je mé telefonní číslo soukromé, rodiče mě zastihnou na e-mailu. Pokud je to něco urgentního, mohou volat do školy a zpráva se ke mně také dostane. Přijde mi ji sdělit paní sekretářka nebo mi zavolá na pevnou linku, která je v každé třídě. Když naopak potřebuji volat já rodičům, také volím školní telefon.
2. Organizace prvních dní
Myslím, že pro první třídu je toto nejdůležitější informace, kterou je dobré zmínit hned na začátku, dokud ještě rodiče nemají hlavu jak pátrací balón. Rodiče ode mě tedy dostávají tyto informace jako první. Vždy se je snažím psát celými větami, aby i pouhý zápis bodů byl srozumitelný. Ústně pak vše doplňuji více do podrobností, případně odpovídám na dotazy, které v průběhu prezentace těch bodů vzniknou.
V době google forms je organizace těchto prvních dnů milionkrát jednodušší, než bývala dřív. Stačí si vyrobit dotazník, rodiče vyplní online a Vy můžete rychle a efektivně pracovat se získanými daty. Nemusíte nic přepisovat z x papírů, luštit mnohdy škrabopis některých rodičů. Prostě paráda.
Já tak získala informace třeba o jídelně:
Takto jsem si zase přetvořila získaná data o tom, co bude s jednotlivými dětmi po škole. Některé šly na kroužek, některé do garderie (něco jako naše družina), některé jely domů školním autobusem a některé si vyzvedávali rodiče. Obzvlášť v první třídě byly tyto informace stěžejní.
Když jsme s rodiči probrali nejdůležitější začátek, mohli jsme přejít k obecným informacím.
3. Obecné informace
Obecné informace se týkají především toho, jak probíhá běžný den, kdy je začátek a konec školy, kolik je přestávek a jak probíhají - bylo nutné dětem připravit dostatečné množství svačin a také je oblékat podle počasí - děti chodily na přestávky ven. Neméně důležité ale je, co je nutné splnit ze strany rodičů/dětí. Ano, splnit. Nebojte se těchto slov ve směru k rodičům. I oni mají své povinnosti, i když my to radši spíše nazýváme pomocí... ;)
Např. je nutné přinést všechny potřebné pomůcky do školy. A že to může být docela logistický oříšek, tak je dobré to trochu korigovat:
Agenda je v EŠ stejně důležitá jako naše žákovská knížka, i když se tam nezapisuje nic jiného, než kam jdou děti po škole nebo nějaké vzkazy od rodičů učitelům a vice versa. Vlastně je to školní diář. Dřív býval o velikosti A5, teď je to A4. Bylo nutné ji pečlivě nadepsat a vyplnit všechny potřebné informace. Když si třeba dítě nevyzvedl rodič, šlo do kanceláře školy a tam si od něj vzala agendu paní sekretářka, zavolala rodičům a domluvila, co s dítětem bude dál... Dále je nutné zmínit, kdy začíná tělocvik a co na něj děti mají mít a kdy si mají přinést zbytek pomůcek a dalších propriet. Vždy také apeluji na rodiče, aby dětem podepisovali všechny věci a napsali kromě jména i třídu. Ve škole máme jednu celou velkou místnost zvanou Heuréka (ztráty a nálezy) a to je opravdu neuvěřitelné, kolik věcí se v ní za ten rok nahromadí, které nikdo nepostrádá. Když jsou podepsané, svého majitele najdou. Měli jsme vždycky každá třída jeden týden službu a o Heuréku jsme se starali. Uklízeli jsme ji (věci se tam po chvíli válí na zemi, i když tam jsou věšáky) a podepsané věci jsme distribuovali do tříd. V první třídě byly ještě fajn vizitky, které děti měly připíchnuté na aktovce nebo oblečení. Taková ta klasická visačka na spínací špendlík nebo takový klip. Děti na ní měly napsané jméno, třídu, sekci a kontakt na rodiče. Ty, co jezdily autobusem, tam měly i číslo busu. Nosily to prvních pár týdnů, než se ve škole zorientovaly. Rodiče je dostali právě na první třídní schůzce.
Určitě je také dobré zmínit, jakým způsobem mají rodiče omlouvat děti v době jejich nepřítomnosti. Předpokládám, že to máte ve školním řádu a že s celým školním řádem rodiče musíte nějak prokazatelně seznámit. (?) My to měli jako jeden z povinných bodů ve Vademecu.
4. Způsob hodnocení
Dále považuji za důležité rodiče informovat o způsobu hodnocení a o tom, jak vypadá hodnotící knížka (HK), a v neposlední řadě pochopitelně vysvětlit týdeníčky a s ním spojené DÚ.
Naše hodnocení bylo čtyřstupňové. Ty vynechané mezery jsou pro natisknutí razítek (sluníčka, sluníčka s malým mráčkem, půlmrakem a mrakem). Můžu se o něm kdyžtak rozepsat v jiném příspěvku. Toto ale pro představu, předpokládám, stačí.
Do hodnotící knížky můžete nahlédnout prostřednictvím tohoto videa. Jsou to moje podklady pro hodnotící knížku, kterou jsem dětem každý rok tvořila. Jak říkám, neměli jsme žákovské.
Hodnotící knížka sestávala z obrázku měsíce a z druhé strany byl kalendář na daný měsíc. Potom tam byl list na zapisování známek a každý týden do ní děti dostávaly týdeníček.
Na konci každého měsíce měly děti deník - list, do kterého si zapsaly, co za celý měsíc zažily. Využívali jsme k tomu právě týdeníčky, ve kterých bylo vše napsané.
Vše bylo proloženo důležitými pracemi. Některé si tam dávaly povinně, některé si vybíraly samy.
5. Známé termíny akcí, třídních konzultací atpod. Dalšími body pak byly výlety, pomůcky, plavání, fotografování, třídní fond, konzultační hodiny atpod. Zde můžete vidět ukázky z jednotlivých let. Moc se to nelišilo. Spíš záleželo, kolik už jsem věděla informací a zda to byla nová třída nebo jsem ji už učila...
6. Příležitost poznat rodiče i děti
První třídní schůzka může být také velmi dobrou příležitostí lépe poznat rodiče a případně už i trošinku děti.
Když jsem začínala, měla jsem pro rodiče připravené pohoštění - připravovaly ho děti ve škole. Vyzdobily papírové talířky - různě je pokreslily a na to připravily jednohubky. Bylo vtipné, když během třídních schůzek, co jsem mluvila, jedna maminka zvedla nad hlavu prázdný talířek a zavolala: "První! A mám Aničku! Chce někdo Aničku?" Bylo to velmi příjemné odlehčení a také to donutilo ostatní rodiče, aby začali jíst... :)
Na úplně první třídní schůzce jsem s nimi hrála seznamovací hru. Jako upřímně.... vostře! :D Teď už bych do toho nešla. Byla jsem ale mladá a nadšená. Ne že bych teď nebyla nadšená a mladá :DD, ale myslím, že rodiče nejsou zvědaví na to, aby nějak šaškovali před ostatními a šli domů o hodinu později jenom proto, že jsem po nich chtěla hrát hru jako s dětmi. Ale zase jako všechna čest - hráli ji. :D
Byla to hra, kdy nakreslili na A4 podobiznu svého dítěte. Velice jednoduše. Nikdo po nich nechtěl žádná veledíla. Pak s ní chodili po třídě a když se střetli s jiným rodičem, podobizny si vzájemně vyměnili se slovy: "Já jsem Hanka a toto je má dcera Veronika." "Já jsem Honza a toto je má dcera Sophie." Takhle jdete a několikrát podobiznu toho dítěte s někým vyměníte. "Já jsem Honza a toto je Hančina dcera Veronika." "Já jsem Monika a toto je můj syn Péťa." Monika jde dál a zase si s někým vymění obrázek: "Já jsem Monika a toto je Honzova dcera Sophie. "Já jsem Hanka a toto je Vladimírův syn Vojta..." Každý si vždycky musí zapamatovat, čí dítě právě má. Po nějaké době a po několika výměnách jsme si šli stoupnout do kruhu. Začne jeden z rodičů a řekne: "Já jsem Lenka a mám Sophinku, Honzovu dceru." Honza se přihlásí, vezme si Sophinku a řekne, koho má on: "Já jsem Honza a mám Moniččina Péťu." Přihlásí se Monika, vezme si Péťu a pokračuje s tím, koho má ona. Může se stát, že někdo zapomene, tak se o ten obrázek někdo z rodičů přihlásí. Jako jo, bylo to vtipné a hned jsme si všichni spojili rodiče s dětmi. Když by byli přítomní oba rodiče, chodili by spolu. Když by ve třídě byla dvojčata, rodič/e by nakreslil/i oba dva na jeden papír.
V dalších letech jsem už byla mnohem umírněnější. Teď si říkám, jestli to není škoda. :DDD
Rodiče jsem pouze poprosila o vyplnění tohoto listu. Děti ho měly jako první stranu jejich portfolia. Když se naučily číst, mohly si přečíst vzkaz od rodičů.
Případně si můžete vybrat ještě z dalších variant:
Také je to příležitost poprosit rodiče, aby dětem pomohli s jejich prvním domácím úkolem. Ano, světe div se, děti v první třídě se na domácí úkoly těší a jsou zklamané, když ho hned první den nedostanou. Takže já jim dělám radost a DÚ hned první den jim dávám. :D Jen k tomu potřebují pomoc od rodičů a to je dobré domluvit právě na TS osobně. Opět tato stránka patří na začátek portfolia.
7. Bonus: Ukázka bodů ze třídní schůzky v 5. třídě, která byla až na konci září. Už jsem měla možnost děti trochu poznat, body tak byly trochu jiné, než když máme třídní schůzku s prvňáky v předvečer prvního školního dne. (To jsem zapomněla zmínit... :) ) V těchto bodech už jsou také zaznamenané odpovědi na dotazy rodičů, což je ta 3. stránka.
Pokud Vás zaujaly obaly na sešity - za mě velmi ulehčující práci - naleznete je zde:
V tomto článku najdete popisy aktivit, které jsem s dětmi (nejen) při seznamování praktikovala. Jsou to inspirace od jiných kolegů jak z ČR, tak ze zahraničí a třeba i Vás některé inspirují, pokud je ještě neznáte....
V tomto článku najdete nejzákladnější tipy, které mi usnadnily výuku v první třídě. Hodně jednotlivých tipů jsem sdílela na svém FB, ale na něm je pak po nějaké době obtížné je hledat. Zde je najdete na jednom místě.
V první třídě jsem pracovala s několika druhy písmenek, se kterými se daly vymyslet zajímavé aktivity, případně prostě jednoduše sloužila k lepšímu zapamatování a osvojování jak čtení, tak psaní, což taky není k zahození.
Často nyní vídám dotazy na aktivity do prvních hodin matematiky v 1. třídě, tak zde nabízím nějaké náměty, které mám vyzkoušené ve svých hodinách. Ne všechny aktivity jsou mnou vymyšlené! Mnoho z nich jsem získala na různých školeních nebo od kolegů/kolegyň sdílejících je na FB. Pokud budu vědět zdroj, napíšu, pokud ne, bohužel. V žádném případě si žádné aktivity nepřivlastňuji. Jen nabízím to, co se mi v praxi osvědčilo.
O začátku roku jsem napsala již několik článků. Abyste je ale nemuseli hledat a aby Vám třeba nějaký neunikl, vložím vše do jednoho. Do tohoto. A ještě něco přidám. :)
PDF ke stažení.
Celkem 36 listů určených k prvnímu setkání s rodiči. Tento list rodiče svému dítěti vyplní, aby ho povzbudili v novém roce.
Děti si pak založí do portfolií a můžou se k motivaci od rodičů během roku vracet.
Tato verze obsahuje listy jak pro dcery, tak pro syny s různými obrázky. Vzkazy pro děti od 1. do 5. třídy.
PDF ke stažení.
Celkem 24 listů určených k prvnímu setkání s rodiči. Tento list rodiče svému dítěti vyplní, aby ho povzbudili v novém roce.
Děti si pak založí do portfolií a můžou se k motivaci od rodičů během roku vracet.
Tato verze obsahuje listy jak pro dcery, tak pro syny. Vzkazy pro děti od 1. do 5. třídy.
PDF ke stažení.
Celkem 36 listů určených k prvnímu setkání s rodiči. Tento list rodiče svému dítěti vyplní, aby ho povzbudili v novém roce.
Děti si pak založí do portfolií a můžou se k motivaci od rodičů během roku vracet.
Tato verze obsahuje listy jak pro dcery, tak pro syny s různými obrázky. Vzkazy pro děti od 1. do 5. třídy.
PDF ke stažení.
Celkem 24 listů určených k prvnímu setkání s rodiči. Tento list rodiče svému dítěti vyplní, aby ho povzbudili v novém roce.
Děti si pak založí do portfolií a můžou se k motivaci od rodičů během roku vracet.
Tato verze obsahuje listy jak pro dcery, tak pro syny. Vzkazy pro děti od 1. do 5. třídy.
11 Souborů ve Wordu ke stažení. Týdenní plánování, ve kterém děti i rodiče najdou učivo a výstupy, které si v daném týdnu osvojí. Zároveň v něm najdou důležité informace pro daný týden a také domácí úkoly. Nedílnou součástí týdeníčků je sebehodnocení probíraných výstupů.