Čarodějnice - náměty na aktivity
Bylo nebylo...
Nikdy jsem příliš čarodky neprožívala. Den spočíval především v tom, že jsme se převlékli do kostýmů čarodějnic a odpoledne na zahradě probíhaly různé soutěže a opékaly se buřty.
Jednou mě ale chytila múza (troufám si tvrdit) a po dotazu jedné z Vás, zda nemám něco na čarodějnice, jsem se pustila do tvorby. Měla jsem páťáky.
Ráda bych Vám představila to, co jsem s dětmi dělala a ještě pár věcí navíc, které mě napadly nyní.
Třeba si z toho něco vyberete.
(Když kliknete na podtržený nadpis, vyskočí Vám daný materiál. Zde je odkaz na celý výhodnější soubor v jednom:
https://www.pancelkahanka.cz/carodejnice-velky-soubor)
Jasně, co bychom byli za čarodějnice a čaroděje, kdybychom nevytvářeli lektvary. Ne, nejsem nijak chemicky zdatná, nemám žádné bublavé, barevné a smradlavé tipy ( i když níže vlastně možná i trochu ano...), ale o to víc jsme mohli fantazírovat na papíře.
Děti si vymyslely spoustu skvělých, a tedy i velmi užitečných, lektvarů. Každý lektvar měl svoji stránku. Tu jsme pak vložili do Velké knihy lektvarů.
Protože licence pro komerční účely na toto písmo stojí krásných 145 USD, materiál, který nyní ke koupi nabízím, obsahuje jiný font. Než jsem si vytvořila obchůdek, vše jsem dávala zdarma. Proto cca 300 z Vás, co jste si o tento materiál napsali v roce 2021, ho máte s původním fontem. Nevzala jsem si za to ani korunu. Nyní ale, kdy už spousta z Vás můj materiál stejně má, se mi nechce investovat takovou pálku do fontu. Nevrátilo by se mi to ani zdaleka, si myslím. Nyní tedy nabízím rozšířenou verzi, ale s jiným fontem. Ano, vím, ten původní je jednoznačně top, ale pro mě je prostě na takových pár listů drahý... Věřím, že i tahle verze udělá dětem ve finále radost.
I čarodějky a čarodějové se chtějí seznamovat. Tinder je pro Mudly, v čarodějnickém světě stále frčí stará dobrá klasika. Děti si vymyslely jméno čaroděje či čarodějky a napsaly, koho a proč hledají. Opět musím říct, že mi spadla brada, když jsem si jejich výtvory četla. A co bylo super, i děti si četly cizí inzeráty a opravdu na mnohé z nich odpověděly.
Protože nás obchůdky napadly až za pochodu a protože (i když jsme měli do půl 4.) bychom to v ten samý den nestihli, rozhodli jsme se rozšířit aktivity na další den. Odpolko jsme věnovali obchodování. Přípravy byly veliké. Děti to tak nadchlo, že si některé vyráběly produkty i doma.
Vytiskla jsem dětem peníze (dají se použít i při mnohých dalších aktivitách). Název měny si vymyslely děti - hlasovali jsme. (Protože jsme tuto aktivitu vymysleli až později, můžete na inzerátech, které vznikly předtím, vidět jinou měnu - např. žabí oči. ) Společně jsme se dohodli, kolik každý dostane a v jaké cenové relaci budou jejich produkty. (To jsme také určili až další den, proto některé dřívější inzeráty mají třeba tisícové částky.) Kolik tehdy každý dostal, to už si upřímně nepamatuji, ale dejme tomu jednu stovku, dvě padesátky, tři dvacky, čtyři desetikoruny a pak pár drobných, takže dejme tomu 450 ŽB a podle toho pak děti nacenily své produkty k prodeji. Vy si to samozřejmě můžete určit jinak...
původní verze stávající verze
Zde bych chtěla "upozornit" na štěstí a losy, které děti začaly z vlastní iniciativy vyrábět. Přišlo jim to jako snadný výdělek a opravdu to tak bylo. Zajímalo by mě, jestli i v jiných třídách by na tyhle možnosti děti přišly. Mě to překvapilo. Nenapadlo by mě to. Ale ti moji obchodníci se do toho vrhli s neskutečným elánem a opravdu chtěli vydělat co nejvíce grošů. Holky zase vyráběly vstupenky na Slet čarodějnic. Bylo to fakt super.
Jako další aktivitu (nepíšu to popořadě, to už si fakt nepamatuju, co jsme dělali jako první a čím jsme pokračovali) jsme měli výrobu plakátu, které informovaly o Sletu čarodějnic. Opět na ukázkách můžete vidět, že se děti rozjely a že si vlastně vymyslely spoustu dalších akcí, na které si plakáty vyrobily. Když jsme se rozhodli vytvořit obchody, vzaly si papíry na plakáty a vyrobily si reklamy na svůj obchod. Plakáty měly formát A3, pracovaly ve skupinkách.
Co mě napadlo dál?
Krabičky na peníze
Děti by si v rámci pracovních činností mohly vyrobit krabičky z papíru, které by mohly různě ozdobit a použít je na žabí groše.
Lektvary prakticky
Já to s dětmi nikdy nedělala, ale se staršími dětmi si to umím představit celkem v klidu. Vytvořila bych stanoviště a na každém by byl popsán jeden jednoduchý lektvar. Děti by si ho podle psaného postupu zkusily - krásné čtení s porozuměním.
Teď se samozřejmě krásně dají najít jednoduché pokusy pro děti na youtube, které by jako lektvary mohly sloužit. Ale zkusila bych fakt psaný postup. možná ho ještě taky vytvořím, zatím ho nemám.)
A nebo takový kompromis. Děti si můžou vymyslet x lektvarů podle své fantazie pouze na papír s čarodějnickými surovinami jako jsou muší křídla a pavoučí nohy a pak jim můžete dát Vy ten svůj mudlovský, který si vyzkouší opravdu fyzicky. Např. ten s jarem, octem, barvivem a jedlou sodou - velice jednoduchý a efektní lektvar. :)
Ty nás hodně bavily v hodinách slohu. Tak mě napadlo vymyslet příběhy na téma čarodějnice. Začátky příběhů jsem na zalaminovaných kartičkách rozmístila po třídě - na očíslovaná stanoviště a děti ve skupinkách postupně všechna stanoviště obešly. Měly papír, očíslovaly příběh podle čísla stanoviště a pokračovaly v něm tak, jak se ve skupince domluvily. Každá skupinka psala vlastní příběh. Papír si s sebou vzala na další stanoviště a tam psala další příběh. Příběhy tedy byly krátké, děti na to měly omezený čas.
Samozřejmě to jde udělat i tak, že děti tvoří samostatně a pouze jeden příběh nebo si vyberou z několika nabídnutých příběhů. Nebo si každá skupinka/jednotlivec může jeden příběh vylosovat a psát jen ten. Pak na něj bude mít více času a příběh bude moci být delší a propracovanější. Záleží na Vás, co Vám bude více vyhovovat.
nebo
Buď to můžete pojmenovat jako odznak zdatnosti nebo moderněji desetiboj.
2. Sbírání bylinek - míče nebo zmuchlané papírové koule (mohou muchlat děti). Jsou rozesety různě po tělocvičně a děti je buď jako jednotlivci nebo ve skupinkách sbírají do svých nůší. Jednotlivci by je sbírali do triček, skupinky do své obruče na zemi. Pravidlo pro skupinky - každý může mít v ruce pouze jednu kouli.
3. Vaření lektvarů - ty samé koule, které si jako bylinky nasbíraly do svých obručí teď musí naházet do kotlíků - umělohmotné koše, kbelíky - my měli takové barely třeba - hází je z vyznačeného místa, nesmí přešlápnout. Musí se trefit co nejvíce koulemi. Opět může to být aktivita pro jednotlivce, tak pro skupinky.
4. Ukládání lektvarů - lektvary jsou uvařené, jsou horké a křehké. Děti dostanou rakety - na líný tenis nebo pingpongovou pálku - a postupně přenášejí lektvary - mohou to být zase ty zmuchlané koule - na určené místo. Může to být formou štafety - však děti mají soutěže ve družstvech rády a nebo je jen po nějakou dobu nosí v prostoru, aniž by jim spadly. Záleží na Vás, co si zvolíte a jak si to zorganizujete.
5. Brodění se bažinou - taky klasika - děti dostanou 2 listy novin a přes ně musí přejít celou tělocvičnu nebo od vyznačeného startu k vyznačenému cíli. Nesmí nohou spočinout nikde jinde než na tom papíru, takže si je postupně přendavají. Stojí na jednom papíru, na zem položí druhý, přestoupí na něj a sehnou se pro ten první a takhle pokračují až do cíle.
6. Chytání pavouků - zde by se mohly využít žebřiny - na ně připevnit koš/e, do něj/nich dát všechny ty papírové koule a děti by pro ně lezly a zase po jednom sundavaly a odnášely do svých chatrčí (obručí). Aby se nepletly bylinky a pavouci, mohou být koule barevně rozlišeny (letáky x noviny).
Případně mě napadá pavouky spojit s jejich 8 nohama. Ke koulím byste ještě museli mít připravené ještě nastříhané proužky. Děti by musely vytvořit pavouky - zase by odněkud braly po jedné proužky (nožičky) a přikládaly by je (nebo klidně i lepily) k pavoukovi (běhaly by z místa na místo). Čím více pavouků, tím lépe.
7. Čarodějnický "úklid" - taky klasika. Papírové koule tentokrát budou nepotřebné věci, které se čarodějnicím či čarodějům už na nic nehodí. A co si budeme povídat, čarodějnice a čarodějové nejsou úplně pořádní. Stačí, když všechny nepotřebné věci vyhodí přes plot k sousedům. :D Hra spočívá v tom, že se děti rozdělí na dvě družstva. Každé se pohybuje na své polovině tělocvičny. Uprostřed je dělící čára - většinou již namalovaná, když nemáte, nějak vyznačíte. Každé družstvo má před zahájením hry stejný počet papírových koulí. Zvukový signál zahajuje hru, děti se snaží všechny své koule přeházet na území protihráčů. Ti ale zase hází své koule zpět. Hra končí zvukovým signálem, děti musí udělat štronzo (zastaví se v jakémkoli pohybu, kouli mající v ruce už neodhodí - zde pozor, bude se stávat, že ano). Spočítají se koule na každé polovině tělocvičny. Vyhrává to družstvo - v tomto případě lépe uklidilo svůj pozemek - které má na něm méně koulí. Tahle hra je vděčná, několikrát ji opakujeme. (Hráli jsme normálně s míči - pěnovými...).
8. Skok přes oheň - buď můžete využít díly švédské bedny nebo jakékoli jiné předměty, které podle výšky budete stupňovat. Samozřejmě musíte dbát na bezpečnost dětí, žíněnky, záchrana atpod.
9. Boj o životy - Odjakživa jsou čarodějky a čarodějové vnímáni jako nesmrtelní. Ono to ale není jen tak. Oni si ty životy musí vybojovat. Jak? Stačí, když si na sebe dají určitý počet kolíčků na prádlo. (Záleží na Vás, kolik jich máte k dispozici a jak dlouho tuto hru chcete hrát - 3, 5, 7...) Je to klasická honička, kdy každý honí každého a snaží se mu kolíčky sebrat. Když někomu někdo kolíček sebere, připne si ho na sebe. Je jedno, kam si ho děti připnou, ale samozřejmě by bylo vhodné se vyhnout intimním partiím - problémy kvůli jedné honičce fakt nikdo z nás nechceme, že. Myslím ale, že i děti si to připnou tam, kde jim to nebude vadit, takže by z této hry žádný průšvih vzniknout neměl. Mně se nikdy nic takové nestalo, ale člověk fakt musí myslet na všechno... Hra končí pro každého, kdo ztratí všechny životy. Jde si sednout - při téhle honičce bude za kratší odpočinek i rád. Na Vás je, abyste sledovali, kolik dětí hraje a kolik jich sedí. Vždy hru ukončujete Vy zvukovým signálem.
10. Pavoučí nožičky - na stejný způsob se hraje další honička. Tentokrát děti na sobě nemají kolíčky, ale vzadu za trenkami/legínami/tepláky mají zastrkaných 8 pruhů látky (my měli takové pásky na suchý zip) nebo zase využijete noviny a zastrkají si tam pruhy novin dostatečně dlouhých, aby se daly zastrčit a ještě celkem dlouhá část koukala ven. Nevadí, že se při hře potrhají. Princip honičky je stejný. Všichni hrají proti všem. Snaží se získat pavoučí nožičky pro svůj lektvar, které mají čarodějky a čarodějové schované právě za pasem. Když nějakou nožičku získají, dají si ji k sobě za pas.
Na přední stranu vytiskněte název, který si vyberete a na druhou tuto dvojstránku a pak v polovině papíru přehněte a vytvoříte knížku - klidně bych vytiskla dvě na A4, tj. vznikly by knížečky A6.
Tags: čarodějnice, čarodky, halloween