Hrátky se slovy
I když nemám básnické střevo, nějaký cit pro češtinu, si myslím, mám. Některá česká slova mi trhají uši, některá miluju, často přemýšlím, jak které slovo asi vzniklo. Obdivuju Jiřího Suchého a Tomáše Kluse. :) Těm "žeru" každé slovo a v tom nejlepším slova smyslu jim závidím jejich dar.
Mě osobně hodně baví si se slovy hrát. To, jak jsem si s nimi teď několik dní hrála, Vám popíšu v tomto článku.
Tahle aktivita není nic nového, všichni ji známe, ale ukážu Vám, jak si s ní pořádně vyhrát a třeba ji ostatním dětem trochu víc zatraktivnit a probudit v nich zájem o náš jazyk. Však asi taky máte zkušenost, že zrovna čeština u dětí není úplně oblíbená... :/
Princip je jednoduchý - dětem zadáte slovo, které má hodně písmen a dost samohlásek na to, aby se z něj dala vytvořit slova další. Úkolem dětí je pak vymyslet co nejvíce slov.
Nevím proč, začala jsem slovem kapesníček. Hned po chvíli mi došlo, že zrovna tohle slovo není úplně ideální, ale i tak jsem ho tam nechala. Myslím, že v 1. třídě by se použít ještě dalo. A i kdyby někdo z dětí na to slovo, které je mimochodem zrovna to, které mi trhá uši, přišlo, tak pravidlo číslo 1 zní: "Tvoříme pouze slušná slova, vyhýbáme se vulgarismům."
Úžasné na téhle aktivitě je totiž to, že rozhodně (nebo alespoň si troufám tvrdit) nevymyslíte všechna slova hned napoprvé - na jeden zátah. Toto je práce několika dní, kdy jsem myslela, že už mám všechna, pak jsem je přepisovala z papíru do PC a zase jsem přišla na několik dalších. Předtím je na papíře ještě viděl můj manžel a také vymyslel několik dalších slov. A vůbec bych se nedivila, kdybyste Vy přišli ještě na další, i když já už prostě žádná jiná slova nevidím.
A právě tohle dává skvělou příležitost k práci ve škole. Pokud to děti chytne, budou vymýšlet jak divé.
Jak s tím tedy pracovat?
1. Fáze: Děti vytvoří skupinky a na tabulku nebo na papír vymyslí co nejvíce slov na Vámi zadané slovo. Jedno slovo třeba můžete vymýšlet společně, respektive první slovo můžou mít všechny skupinky stejné. Mohou pracovat na tabulku a po nějakém čase (doporučuji dát limit) přestanou psát a spočítají si, kolik mají slov. Pak dáte prostor té skupince, která má nejvíce slov. Přečte je, vy je zapisujete na tabuli. Všechny ostatní skupinky si odškrtávají slova, která také mají a která už zazněla. Pokud jim zbydou některá, která ještě na tabuli nejsou, řeknou je a vy je také zapíšete. Během toho třeba ještě na něco někdo přijde, také zapíšete.
Děti uvidí, jak slova přibývají a že jich je mnohem víc, než co vymyslely. I vy můžete nějaké slovo přidat.
Tuto fázi bych nedělala moc dlouhou, aby děti nedemotivovala. Je možné ji (obzvlášť ve vyšších ročnících, nebo když jsou děti na tyto činnosti zvyklé) vypustit.
2. Fáze:
Nyní již každá skupinka dostane jiné slovo, na které bude vymýšlet co nejvíce slov. Třeba si ho vylosují, ať není na vás, s čím každý skupinka bude pracovat. Vezmou si papír nebo tabulku a už vymýšlejí. Když už nebudou vědět, nebo si budou chtít dát pauzu, tak začnou pracovat na výtvarném ztvárnění.
Na velké plakáty nebo balící papír si děti ve skupinkách namalují nebo vystřihnou a nalepí strom. (Třeba). Ještě mě napadla třeba velká kytka s okvětními lístky. Ale zde budu pracovat se stromem.
Ten strom jsem zvětšila na 4 nebo dokonce i 6 A3 a tak se prostě nějak polepí k sobě. Je nutné si s tím trochu pohrát, zastřihnout okraje a trochu si před lepením promyslet, co nalepíte jako první, co druhé atpod. Není to vyloženě kooperativní obrázek, tak jak ho znáte od jiných tvůrců, a to z jednoduchého důvodu. Nevím, jak se takový obrázek dělá :D Tady je to prostě zvětšený strom a je nutné se s tím trochu popasovat, teda pokud s ním budete pracovat.
Když děti budou mít hotový strom, budou ještě muset vystřihat lístečky. To je docela piplačka, dost řapíků to asi odnese a listy budou bez nich, ale to, si myslím, vůbec nevadí. Jen ať dětičky trénují stříhání, mnohé to hodně potřebují, že...
Na lístečky budou zapisovat slova, která vymyslely a postupně je na strom či na zem pod strom nalepí. Zda lístečky okopírujete na barevný papír nebo je děti vybarví nebo je nechají bílé, to je vše pochopitelně na Vás.
Pak už jen lístečky s napsanými slovy nalepit, a je to.
3. Fáze:
Nn, ještě není hotovo. Teď právě přichází ta nejlepší fáze. Plakáty se stromy a jejich lístečky s napsanými slovy vyvěste po třídě tak, aby k nim děti měly jednoduchý přístup. Do nějakého košíčku či krabičky vložte prázdné nastříhané lístečky. Kdykoli pak někdo z dětí (a samozřejmě z jakékoli skupinky, teď už tvoří všichni vše) vymyslí další slovo a že opravdu s největší pravděpodobností vymyslí, vezme si lísteček a slovo na něj napíše a nalepí na volné místo. Takhle postupně stromu lístečky mohou přibývat.
Zde je strom, který se skládá z šesti A3 (Kapesníček). Všechna slova se mi tam zdaleka nevešla. Ne tedy kvůli prostoru, ale neměla jsem tolik lístečků. Vy jich ovšem můžete mít více, takže pohoda.
Je na vás, jestli si zvolíte větší nebo menší velikost, jestli použijete tlustý fix nebo tenký. Tenký je takový hezčí na pohled zblízka. Ovšem na dálku nebude vidět nic...
V neposlední řadě si děti mohou stromy vybarvit. Obzvlášť pokud by na nich pracovaly na podzim. Ideální propojení s VV a PČ. Moje pastelky jsou pouze ilustrační... :)
A jak toto zvládnout s prvňáky?
S genetickou metodou bych toto viděla na druhé pololetí úplně v klidu. Lístečky tak tedy mohou rašit a mohou mít různě zelenou barvu.
Ovšem dětem bych alespoň na začátku pomohla tím, že bych jim dala rozstříhané kartičky se slovy, která se buď dají nebo nedají z toho hlavního vytvořit.
Děti by pracovaly s tabulkou. Tam by měly napsané to hlavní slovo. Vzaly by si nějakou kartičku s vytvořeným slovem, to by si přečetly a pak by v tom hlavním slově hledaly, jestli se dá vytvořit nebo ne. Pomáhaly by si škrtáním písmenek z toho hlavního slova.
Např. hlavní slovo je POKLADNIČKA, to si napíšou na tabulku. Na lístečku si vezmou slovo LAK. Buď to rovnou uvidí, nebo si škrtnou/zakroužkují písmenka L, A, K a vidí, že slovo vytvořit jde. Pak třeba dostanou slovo z jiného hlavního slova, třeba KAZ - a vidí, že to slovo z pokladničky vytvořit nejde, takže ho vrátí na hromádku. Není to slovo do jejich skupinky. Bude ho potřebovat někdo jiný.
Kartičky můžete využít všechny a pochopitelně nemusíte. Takže pokud se Vám tam nějaká slova nelíbí nebo vám přijdou nevhodná, jednoduše je vynechte. Já osobně zrovna s těmito slovy problém nemám.
A co druháci?
Myslím, že takto zjednodušeně by mohli pracovat ještě i druháci. Přeci jen ona to fakt není sranda ta slova vymyslet. V každém případě děti kartičky mohou využít i na řazení podle abecedy.
Karty s již vymyšlenými slovy - co s nimi?
Také jsem ještě připravila 16 karet se slovy, která jsme společně s manželem během dlouhých večerů vymysleli. :D Ne, ale opravdu mi přijde vtipné, že už jsem opravdu x krát ukládala finální verzi a zase mě napadlo nějaké slovo a zase a zase... A opravdu věřím, že ještě i Vy na nějaká další slova přijdete. Takže tyto karty berte jako takovou berličku a pomocníka při vymýšlení slov.
Tyto karty zase můžete použít tak, že slova na nich zakryjete třeba nějakými lepíky a když nějaké slovo děti z karty vymyslí, vy ho můžete odkrýt a tím děti třeba také motivovat. Budou jich chtít totiž odkrýt co nejvíce. Pak třeba budou říkat, že už žádná slova vymyslet nejdou, jenže uvidí, že ještě není vše odkryté, takže stále ještě nějaká slova existují. Je ale také fakt, že některá asi nebudou znát. Což je ale vlastně zase super, protože si tím tedy rozšíří i slovní zásobu - nějaké slovo můžete doplnit vy a dětem to slovo vysvětlit nebo si ho mohou najít ve slovníku nebo na internetu, co znamená. Třeba taková LECHA. Víte, že to je normální hrachor? Já se klidně přiznám, já o tom neměla ani páru. Takže i já (a možná i někteří z vás) jsem si slovní zásobu touhle hrou rozšířila.
Také si na nějaké slovo můžete zahrát žraloka. Jak se žralok hraje, si můžete přečíst v druhé polovině tohoto článku. Je to ale klasická šibenice, jen se hraje se žralokem.
Na konci tohoto článku bych na Vás měla prosbu. Pokud se tuto aktivitu rozhodnete s dětmi dělat, byla bych ráda, kdybyste Vaše výsledky se mnou sdíleli. Moc ráda bych to viděla!