O začátku roku jsem napsala již několik článků. Abyste je ale nemuseli hledat a aby Vám třeba nějaký neunikl, vložím vše do jednoho. Do tohoto. A ještě něco přidám. :)
Není třída jako třída - aneb nová třída vs. stará třída
U staré třídy máte výhodu, že všechny děti (pokud nepřijde někdo nový) znáte. Ony zas znají Vás. Víte, co od nich čekat, co je baví, nebaví (i když jasně, přes prázdniny se některé mohou změnit, obzvlášť ve vyšších ročnících). Nevýhodou zase je, že jste s nimi už spoustu aktivit na začátku roku dělali a dělat ty stejné každý rok je nic moc. Chce to více hledání a vymýšlení, jak Vaše dítka, než se začnete učit, zabavit a namotivovat.
U nové třídy máte nevýhodu v tom, že vůbec netušíte, co od nich můžete čekat, jak na Vás budou reagovat, jestli je bude bavit to, co baví Vás. Ale zase obří výhoda je v tom, že s nimi na začátku můžete dělat úplně cokoli a především to, co se Vám osvědčilo v předchozích letech.
Některé aktivity, které Vám nabídnu, jsou vyloženě pro nový kolektiv - ty seznamovací. Některé zase už pro ty, kteří se znají. Většinu aktivit ale můžete dělat jak s novými, tak starými dětmi.
Také stačí, aby Vám do třídy přišel jeden nový žák a seznamovací kolečko Vás nemine, ani když ostatní se už znají.
Seznamovací aktivity Několik málo her, které se mi při seznamování s dětmi osvědčily, jsem již sepsala do tohoto článku.
V něm také ještě najdete odkaz na Pravdu nebo lež nebo Zvídavého reportéra. Abyste se nemuseli proklikávat z přechozího článku, jsou odkazy aktivní i zde. Stačí kliknout na název aktivity.
K seznámení, nebo spíš už k takovému oprášení znalostí o druhém, Vám poslouží i klasické Nebe, peklo, ráj pro tyto účely přizpůsobené. Jak ho můžete aplikovat do prvních hodin, si opět můžete přečíst v samostatném článku. Stačí kliknout na aktivní název.
Tyto aktivity jsou komunikační a probíhají volně v prostoru třídy.
Další aktivity jsou spíše tvořivé a jako bonus se dozvíte něco navíc. Většinou chceme vědět něco ze života dětí, jestli mají sourozence, co mají a nemají rády atpod. První dny po prázdninách ale taky chceme vědět, co děti o nich dělaly. Tomu se budu věnovat až ke konci článku.
Aktivity na lepší poznání se a výzdoba jednou ranou :)
Těch aktivit, které na začátku roku s dětmi můžete dělat, je naštěstí dost. I mé tipy Vám vystačí na několik let, bych řekla. Dá se jich najít hodně online. I já se samozřejmě u některých inspirovala jinde - u zahraničních kolegů. Některé jsem si ale vymyslela sama. V první třídě mi s něčím pomohli i rodiče - děti např. dostaly jako svůj první DÚ tento PL:
V první třídě jsme si pak spíše povídali a věnovali se vyprávění, co děti dělaly o prázdninách. Kreslily obrázky do kufru.
Mobil
Se staršími dětmi jsem se věnovala jak tomu, co dělaly o prázdninách, tak tomu, aby se ostatním a mně více představily. Mobil se selfie se vyloženě nabízí. Toto jsem vytiskla na A3. Každé z dětí jsem vyfotila a vytiskla přesný formát, který se krásně vešel do mobilu. Děti si tam sebe nalepily a pak psaly to, co chtěly, aby o nich ostatní děti věděly.
Duha
Jiný rok jsme zase dělali tuto duhu. Jak u selfie, tak u duhy jsem se inspirovala někde na zahraničním webu. Je to už dost let ovšem :) a odkazy už bohužel nemám.
Všechny tyto PL vytvoří moc hezkou výzdobu. Děti si o druhých rády něco přečtou a když si vše hezky vybarví - pokud máte rádi barvy, já ano... :), máte vyzdobeno.
Třída plná hvězd
K výzdobě krásně poslouží i třída plná hvězd: sluníčka nebo hvězdy.
Nafukovací míč
Nově ještě přidávám míč, do kterého děti mohou nakreslit nebo vepsat odpovědi na otázky.
Scrabble
Se staršími dětmi si umím představit i tuto aktivitu se scrabble písmeny. Ještě jsem ji neměla možnost vyzkoušet v praxi, ale sama jsem si ji zkusila. A tedy musím říct, že to vůbec nebylo jednoduché to všechno vymyslet. Proto bych to spíše doporučovala starším dětem - 5. třída a výš. Více o postupu, jak s touto aktivitou naložit, píšu zde.
Očekávání v novém školním roce
Spíš do portfolia než na výzdobu se pak hodí tyto PL. Také se více týkají očekávání, co následující rok přinese. Děti si v nich vytyčují cíle, píší, na co se těší a čeho se naopak obávají. Sem sdílnu pouze několik obrázků, všechny listy tohoto souboru si můžete prohlédnout v galerii při rozkliknutí odkazu. Pokud potřebujete jiný ročník, lze se na něj proklikat či zadat do lupy.
A co prázdniny? Jak zjistit, co o nich děti dělaly?
Klasikou jsou obrázky. Jo, někomu to může připadat jako velká nuda, ale myslím si, že to k tomu - alespoň na prvním stupni - prostě patří. A když to není pořád to samé, dá se to.
Prázdninová zavařenina
Na jednom školení jsme zážitky z prázdnin zavařovali. Udělala jsem tedy jednoduchý PL s více variantami. Určitě by bylo lepší ho vytisknout na A3.
Fotky z prázdnin
Dále jsou taky vděčné, a samozřejmě se také velmi nabízí, fotky z prázdnin.
Letní tématika jako rám obrázku z prázdnin
Nově mě ještě napadl způsob, jak zakreslit obrázek z prázdnin. Do žabek, míče, čepice, klobouku, plážové tašky. Zkrátka do letních obrysových obrázků.
Ty listy můžete použít buď tak, jak jsou přichystané a budete mít A3, případně A4 obrázky. A nebo si ty jednotlivé obrázky děti mohou vystřihnout, což bych tedy já osobně doporučovala víc. Můžete si s tím pak na nástěnce víc vyhrát. Děti si k obrázkům můžou udělat jmenovky nebo si je prostě podepíší někde na okraji. Pro odkazy stačí kliknout na jednotlivé obrázky a ony se Vám zobrazí.
Myšlenkové mapy
Další velmi vděčnou aktivitou jsou myšlenkové mapy. Ty asi tak úplně na výzdobu nejsou, ale zase se hodí do portfolia. My tak dělali všechny prázdniny a že jsme jich měli. :)
Děti podle svých map dokázaly velmi hezky (a souvisle) o prázdninách mluvit.
Sbírání dat a informací
Nejvíc jsem ale s dětmi využila svoji aktivitu, kterou jsem si vymyslela především pro své potřeby. :D
Napsala jsem o ní samostatný článek a popsala jsem v ní vše, jak jsme dělali. Děti zapisovaly do archu aktivity, které o prázdninách zažily, vytvářeli k tomu graf, otázky atpod.
Sranda test Uf, uf. Dlouho jsem přemýšlela, zda ho sem dát nebo ne. Zda opět vířit ten neuvěřitelný poprask, který se s touto aktivitou spustil. A to jenom proto, že na něj kápla slečna Š. a sdílela ho na svém profilu. Samozřejmě, že se trochu bojím, že celý článek a dosavadní aktivity vejdou vniveč, že je tahle sranda shodí a zase se do mě pustí ti největší mravokárci.
Ale víte co? Já si za ním prostě stojím, takže ano, dám ho i do tohoto článku. Nepohřbím ho a nebudu dělat, že nikdy neexistoval. Stačí, že už ho, jako do té doby každý srpen, nebudu sdílet na FB. :D
Až bych řekla, že to je akorát krásná ukázka toho, do až jak zvrácených podob došlo známkování a s tím spojená slova jako třeba právě test.
To, že první den nebo týden školy dáte test, by přece nemělo být něco, co dětem může způsobit trauma a za co by měla být učitelka přirovnávána k Hitlerovi nebo doporučována na vyhození z práce (true story z komentářů u Š.). Prostě chcete u dětí něco zjistit. Tady to je to (alespoň zpočátku), co si pamatují z předchozích let. Něco, co by faaakt umět měly.
Proč je to proboha tak nesnesitelná představa? A taky kdo říká, že za každý test musí být známka? Prostě dáte test. Jo, první den je "vostrej", jasně. Ale když se z něj pak vyklube sranda test a děti pochopí, že to celé je vlastně něco úplně jiného, opravdu se začnou smát a taky pochopí, že přeci jen vy asi nebudete tak hrozní...
Samozřejmě to nikomu nenutím. Neříkám, že to je správné. Ale také to rozhodně není nesprávné. Prostě jen ukazuji, co jsem, já Herodes, dělala se svými třídami. Upozorňuji, že z toho ale fakt nikdo trauma neměl a že se všichni do jednoho u něj zasmáli. A ne, nesmáli se z povinnosti, jak se mi někdo z diskutujících od slečny Š. taky snažil vnutit. Ale dost bylo sebeobhajování (ne, k tomu rozhodně nechci sklouznout). Pojďme se podívat, co to za tu srandu teda vlastně je.
Ten test okopírujete na A3 tak, že na přední straně je titulka, kam se děti podepíší. Dostanou jasnou instrukci, že nesmí přeskakovat (v jiných testech je naopak nabádám, aby přeskakovaly ty otázky, které neví, aby neztrácely čas). Má to své opodstatnění. Moc brzy by přišly na to, že fakt o nic nejde a první stranu by odbyly. Vy ale přeci jen díky tomu opravdu zjistíte, jak moc děti přes prázdniny něco zapomněly nebo ne.
Takže jedou popořadě a na druhé straně vyplní odpovědi na pár otázek. Na konci této strany mají vyčasovat spojení "dělat si srandu". A na třetí straně se dozví, že to je právě ten test, se kterým jsem si z nich udělala srandu a že ten pravý test teprve teď přichází na řadu.
Mají tam otázky o mně/Vás, na které odpoví buď ano nebo ne. Podle toho, jak si to myslí. Dá se to udělat i s novou třídou. Aspoň krásně uvidíte, co si o Vás děti myslí, jak na ně působíte. :)
Když vyplní třetí stranu, přijde na řadu strana poslední. Tam zas ony na oplátku mají napsat otázky pro mě/Vás, které se týkají jich. Vy si testy vyberete, označíte jim správné odpovědi o Vás a pak se snažíte odpovědět co nejlépe na jejich otázky. Pak to dětem zase rozdáte (většinou až druhý den) a ony Vám zkontrolují Vaše odpovědi.
Myslím, že naopak tuhle aktivitu mají opravdu rády, protože chtějí nachytat paní učitelku a také ji opravit. A zároveň jí chtějí sdělit to nejdůležitější. Pokud někomu vadí ta forma sranda testu, doporučuji si vzít pouze poslední dvě strany a udělat to s dětmi bez testu. Ale nejsem si jistá, zda by to vyplňovaly s takovým nadšením, jako když zjistí, že právě tohle je ten "test"... To už by pak záleželo na Vaší motivaci, jak to dětem podáte. Rozhodně si ale myslím, že tato aktivita je moc fajn a že se jí dostalo naprosto zbytečně takové strašné nálepky. Jak říkám, komu ten způsob vadí, buď nic takového vůbec dělat nemusí, nebo si prostě vezme jen poslední dvě strany.
A co aktivity na začátku roku pro Vás?
Vřele doporučuji (pokud Vás to baví jako mě) si pořídit tento Učitelský zápisník trochu jinak. Můžete si do něj zapisovat hned v přípravném týdnu a pak průběžně pokračujete celý rok, až skončíte posledním dnem, kdy si ten celý rok nějak zreflektujete. Věřím, že když se pak do tohoto zápisníku podíváte o pár let později, budete překvapeni, jak skvěle jste ten rok zvládli. A nebo taky úplně dobře ne, ale ten další třeba už ano. No a možná se už taky KONEČNĚ za pár let budete smát výplatní pásce, kterou jste si nalepili letos, protože plat na té za pár let bude podstatně vyšší. ;) Haha, já vím, vtip měsíce. Ale tak třeba konečně přestane být jen u těch slibů a naše práce bude KONEČNĚ adekvátně ohodnocena...
PŘEJI VÁM POHODOVÝ NOVÝ ŠKOLNÍ ROK, AŤ MÁTE FAJN TŘÍDU I RODIČE A AŤ SE VÁM DAŘÍ!
V tomto článku najdete nejzákladnější tipy, které mi usnadnily výuku v první třídě. Hodně jednotlivých tipů jsem sdílela na svém FB, ale na něm je pak po nějaké době obtížné je hledat. Zde je najdete na jednom místě.
V první třídě jsem pracovala s několika druhy písmenek, se kterými se daly vymyslet zajímavé aktivity, případně prostě jednoduše sloužila k lepšímu zapamatování a osvojování jak čtení, tak psaní, což taky není k zahození.
Často nyní vídám dotazy na aktivity do prvních hodin matematiky v 1. třídě, tak zde nabízím nějaké náměty, které mám vyzkoušené ve svých hodinách. Ne všechny aktivity jsou mnou vymyšlené! Mnoho z nich jsem získala na různých školeních nebo od kolegů/kolegyň sdílejících je na FB. Pokud budu vědět zdroj, napíšu, pokud ne, bohužel. V žádném případě si žádné aktivity nepřivlastňuji. Jen nabízím to, co se mi v praxi osvědčilo.
Ve FB skupině pro první třídu jsem zaznamenala poptávku po bodech na první třídní schůzku s rodiči. Nemám univerzální návod, ale můžu se podělit s těmi svými a třeba s z nich něco někdo vezme. Dost také řeknou o mém stylu učení. Ten samozřejmě také není pro každého. Ale tak co, nabízím, nevnucuju. :)
PDF ke stažení. Soubor má 30 listů. Obsahuje několik variant plakátů o velikosti A3, které poslouží jako reflexe o prázdninách a zároveň jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor má 40 listů - 4 verze obrázků pro holky, 4 verze pro kluky pro všechny ročníky 6 -9. Stačí si jen vybrat. Text je u všech stejný.
PDF ke stažení. Soubor má 36 listů - 3 verze obrázků pro holky, 3 verze pro kluky pro všechny ročníky 1 -5 . Stačí si jen vybrat. Text je u všech stejný.
PDF ke stažení.
Soubor obsahuje celkem 9 listů se třemi variantami vnitřních vzorů skládačky a dvěma typy otázek. Všechny tři varianty můžete využít v jakémkoli ročníku. Ročník kromě pátého není nijak specifikovaný. Můžete si doplnit podle sebe.
PDF ke stažení.
Soubor obsahuje celkem 45 listů se třemi variantami vnitřních vzorů skládačky. Všechny tři varianty jsou udělány pro každý z ročníků od 2. do 6. třídy. Také si můžete zvolit variantu pro holky (ráda), pro kluky (rád) nebo univerzální (rád/a).
Ideální do pracovních činností.
PDF ke stažení. Soubor má 13 listů. Obsahuje různé varianty plakátů o velikosti A3, které poslouží k lepšímu poznání spolužáků a zároveň také jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor má 12 listů. Obsahuje různé varianty plakátů o velikosti A3, které poslouží k lepšímu poznání spolužáků a zároveň také jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor má 8 listů. Obsahuje 2 varianty plakátů o velikosti A3, které poslouží jako reflexe o prázdninách a zároveň jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor má 13 listů. Obsahuje různé varianty plakátů o velikosti A3, které poslouží k lepšímu poznání spolužáků a zároveň také jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor má 8 listů. Obsahuje několik variant plakátů o velikosti A3, které poslouží jako reflexe o prázdninách a zároveň jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor má 8 listů. Obsahuje 2 varianty plakátů o velikosti A3, které poslouží jako reflexe o prázdninách a zároveň jako hezká výzdoba třídy.
PDF ke stažení. Soubor obsahuje 37 listů s jednotlivými písmeny, 3 listy s popisky, 2 listy s ikonkami, 1 prázdný list a 6 bonusových s mixem nejčastěji používaných písmen. Celkem má 49 listů.
PDF ke stažení. Soubor má 5 listů. Obsahuje různé varianty plakátů o velikosti A3, které poslouží k lepšímu poznání spolužáků a zároveň také jako hezká výzdoba třídy.